Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Market Event

Inför Digital Retail: Susanne Holmström om detaljhandelns utmaningar

Susanne Holmström, vd på NetOnNet, är en av talarna på Digital Retail den 7 februari i Stockholm. Här berättar hon om detaljhandelns aktuella utmaningar och vad hon kommer att dela med sig av under eventet.

Publicerad: 23 november 2022, 10:36


Konkurrensen ökar, priserna pressas och kunden förväntar sig en sömlös köpupplevelse. Vad krävs då för att behålla företagets marknadsandelar? Har du koll på trenderna inom digital retail och använder ditt företag den senaste teknologin för att effektivisera processerna?

Den 7 februari viker Market Event en hel dag åt den digitala transformationen inom retailbranchen. En av talarna på eventet är Susanne Holmström, vd på NetOnNet, som bland annat kommer att prata om hur man skapar en sömlös kundupplevelse.

Vi befinner oss i en turbulent tid där vi möts av nyheter om varsel och prishöjning inom detaljhandeln. Vad är utmanande i din vardag idag?

– Att agera på en marknad med stor osäkerhet och oförutsägbarhet är ett läge som många inte har varit med om tidigare, och det är naturligtvis en utmaning. Det är viktigt att ha respekt för att de gamla verktygen kanske inte funkar lika väl som de tidigare gjort, och kanske är det dags att titta på nya verktyg i sin verktygslåda som kan fungera bättre i nuläget, säger Susanne Holmström.

– Sådana här tider är det viktigt att ta horisonten lite närmare och fokusera mycket på att förstå och agera här och nu, samtidigt som det gäller att inte tappa sitt långsiktiga fokus. Det är viktigt att vara flexibel, modig och snabb till beslut när en marknad är osäker. Som alltid är det viktigt att ligga nära sina kunder för att snabbt kunna agera på deras behov.

Anmäl dig till Digital Retail här.

Vilka lösningar vill du vara med och bidra till för framtidens NetOnNet?

– Vi kommer fortsätta att erbjuda våra kunder hemelektronik snabbt, enkelt och till lagerpris. Vi har ett urstarkt omnikoncept, och för oss handlar det om att fortsätta utveckla det långsiktigt och alltid se till våra kunders bästa. Nu på kort sikt kanske vi behöver ta lite andra vägar för att nå dit. Vi behöver hantera ett kommande år där de långsiktiga målsättningarna finns kvar men där vi arbetar med ännu tydligare fokus här och nu. Det är viktigt att vi säkerställer att vi är finansiellt hållbara samtidigt som vi är med och driver övergången till mer cirkulära flöden.

Google utsåg er till nordisk mästare i Omni i höstas. Vad betyder den utmärkelsen?

– Googles betyg ser till hela kundupplevelsen och vi är väldigt glada och stolta över att än en gång få ett så tungt sammanvägt betyg och dessutom i ett så här stort sammanhang. Det är ju inte en tävling men ett väldigt tydligt kvitto på att vi gör rätt.

Den 7:e februari kommer du att delta på Digital Retail och berätta mer om hur man skapar en sömlös kundupplevelse. Vad vill du lyfta fram i din keynote?

– Jag kommer att prata om vikten av att jobba med gemensamma mål för organisationen och om att ha tekniska plattformar som stöttar en enhetlig kundupplevelse. Jag kommer också att prata om optichannel snarare än omnichannel – om att uppdatera kanalerna för deras specifika syfte och utifrån deras speciella fördelar.

Vad hoppas du ta med dig från Digital Retail?

– Även i de tuffare tiderna är det viktigt att träffas och utbyta erfarenheter. Vi tror att samarbeten är viktiga, både inom och utanför branschen, det är något som gör oss starkare.

Vilken punkt i agendan (förutom din egen) ser du mest fram emot?

– Agendan är fylld med spännande ämnen och otroligt bra talare, så här är det svårt att välja bara en. Men kanske väljer jag så fall Googles dragning och även Jacob Lovén från Den digitala draken som alltid bjuder på inspiration och visar på trender som väntar bara runt hörnet.

Läs mer om Digital Retail här

Texten är en annons från Market Event