söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Market Event

Inför Digital Retail: Björn Thorngren om hur MEDS tagit andelar på nätapoteksmarknaden

Under de senaste åren har det för de flesta företag blivit en nödvändighet att finnas online, så också i apoteksbranschen. På Digital Retail den 7 februari berättar Björn Thorngren, vd på MEDS, om företagets framgångsresa på den nya apoteksmarknaden.

Publicerad: 24 november 2022, 13:28


I en tid när alltfler inköp och möten sker online så är det viktigt att kunna hålla jämt tempo i alltifrån kundupplevelse till erbjudanden på nätet. För dig som företagare så är det är en stor konkurrensfördel att ligga steget före och se till att kundupplevelsen blir så smidig som möjligt.

På Markets event Digital Retail den 7 februari är Björn Thorngren, vd på MEDS, en av många spännande talare. Han kommer där att dela med sig av framgångsresan på den snabbväxande apoteksmarknaden online.

Vad fick dig att ta upp kampen mot Apotea om att bli Sveriges största renodlade nätapotek?

- Majoriteten av apoteksförsäljningen kommer att ske online i framtiden, precis som inom elektronik och böcker. Därmed konkurrerar vi med alla apotek. Staten bedrev länge ett monopol och är fortfarande en av de större aktörerna. Jag såg ett stort behov av att bygga en bättre upplevelse i alla led från utbud, pris och servicenivå. Det är en enorm marknad på över 50 miljarder om året så det finns utrymme för flera aktörer.

 Hur kommer det sig att ni har blivit så framgångsrika?

- Vi har byggt upp ett fantastiskt team med bred erfarenhet från tech, apotek och e-handel. Vi är ett techföretag i apoteksbranschen och ser till att fokusera på kunden i allt vi gör.

Hur utvecklades bolaget under pandemin? Något bra? Några utmaningar?

- Vi växte väldigt mycket innan pandemin, i snitt med 171 procent om året sedan start. Så även om efterfrågan ökade ännu mer i början av pandemin var det inget nytt under solen. Snarare var det utmanande att möta hamstringsvågor följda av snabba inbromsningar. Det vi har sett sedan covid avklingat är en mer linjär tillväxt som passar oss bättre, även om den är kvar i hög grad.

 Vilka är fördelarna? Vad blir nästa steg i er utveckling?

- Marknaden är i snabb förändring. När 20 procent av försäljningen sker online är det alltfler som ser apoteken som en onlineupplevelse i första hand. Jämfört med andra branscher är fördelen med apoteksförsäljning online väldigt stor. Vi har fem till tio gånger så många produkter och 40–60 procent lägre priser (förutom på det receptbelagda segmentet) samt är tillgängliga 08–22 alla dagar i veckan för råd och service. Kunderna är dessutom mer bekväma med att få farmaceut-råd i en trygg miljö så vi kan ge en bättre upplevelse även på det området. Det finns, med andra ord, bara fördelar med försäljning online i den här branschen. Vårt nästa steg i utvecklingen tar vi varje dag eftersom vi gradvis förbättrar allt utifrån hur våra kunder agerar. Men mer konkret är det de receptbelagda produkterna som framgent kommer att driva tillväxten, där måste vi bli bättre på att informera våra kunder om möjligheterna.

Läs mer om Digital Retail här

Digital Retail

Texten är en annons från Market Event