fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Market Event

H&M:s digitala kundstrateg: ”Vi har större press på oss att agera snabbt”

H&M har tagit många spännande nya steg för att utveckla den digitala kundupplevelsen. En av nyckelpersonerna bakom strategin är Oscar Rundqvist, Global Customer Experience Lead på H&M Group. Han är en av talarna på Markets konferens Digital Retail den 7 februari.

Publicerad: 13 januari 2023, 13:19


Berätta om ditt uppdrag och vilka utmaningar du sitter med just nu?

- Jag jobbar med att sätta och hålla ihop en gemensam digital CX-strategi och -riktning. Kunder förväntar sig i dag en bättre och mer relevant kundupplevelse. Det sätter en större press på att vi måste röra oss snabbare och det gör vi när vi jobbar fokuserat.

Under 2022 lanserade H&M sin första butik i metaverse, för bara någon månad sen släppte koncernen en digital kollektion och nu senast tog man ett steg in i spelvärlden med Looptopia i Roblox. 

Vad händer med gränssnittet mellan butik och online? Har ni redan nu fått feedback på er närvaro i metaverse? 

- Kunden har i dag en förväntan på att ha en relation med sina favoritmärken i olika kanaler och bemötas enhetligt och relevant oavsett var. Det ställer krav på oss att se till att vi finns i de kanaler där kunderna spenderar tid, och där är såklart metaverse ett exempel på en yta som på sistone blivit alltmer intressant att etablera närvaro i.

Du pratar mycket om rollen som innehållskreatörer har för att skapa inspirerande användarupplevelser. Hur ser den rollen ut och vad är dina tankar? 

- Redan i dag spelar innehållskreatörer en stor roll för att skapa inspirerande upplevelser online, och det tror jag kommer bli allt tydligare framåt. De plattformar som lyckas få kreatörernas skapande får innehåll som lockar användare. Oavsett bransch kommer det framåt handla om att säkra sin digitala uppmärksamhet hos kunder för att bibehålla den direkta och långsiktiga relationen.

Hur ser ni till att H&M fortsätter att vara relevant och vad blir nästa steg för er? 

- Vi vill vara den naturliga förstahandsdestinationen för kunder när de vill utforska sin stil. Ett sätt som vi vill säkra den positionen genom är att alltid erbjuda de mest relevanta rekommendationerna och de mest inspirerande stilupplevelserna, för varje tillfälle. Många spännande nästa steg, men ett är att vi börjat bjuda in andra coola varumärken på HM.com för att kunna erbjuda helhetsupplevelser på ett och samma ställe. 

Vill du höra mer från Oscar Rundvist? Gå på Digital Retail den 7 februari. Här anmäler du dig.

Market Event

Texten är en annons från Market Event