Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Channable

Channables fem tips för en lyckad e-handel till Black Friday

Att sälja online har aldrig varit lättare – om man gör rätt. Förutom att ha rätt produkter gäller det att välja rätt kombination av både mass-marknadsplatser och mera nischade kanaler. Nedan har Channable listat fem punkter som hjälper dig att lyckas.

Publicerad: 6 oktober 2021, 13:26


1. Låt kunderna visa att de är nöjda

Dina kunder är dina bästa ambassadörer, så låt strålkastarna lysa på dem! Be dem tagga ditt varumärke på sociala media när de använder dina prylar och visa det sedan på dina produktsidor. Visa också omdömen och feedback.

2. Se till att din retur-policy är både flexibel och kristallklar

Ingen vill att en produkt returneras men att erbjuda en kostnadsfri retur anses ofta vara viktigt och kan få fördelar för ditt bolag. Enligt undersökning av det engelska konsultbolaget Web Retailer tyckte 88 procent av respondenterna att gratis returer är ”viktigt” eller ”mycket viktigt” för köpbesluten. För kunderna är detta även ett ytterst bevis på att du tror på dina varor.

3. Se till att synas i olika digitala kanaler

För att generera trafik till din sajt måste du synas på rätt platser. Inom till exempel mode finns det massor av kanaler som kan öka uppmärksamheten och både bygga varumärke och generera konvertering. Dra nytta av olika marknadsplatsers popularitet samt kundbas, se till att du har en bra kombination av presentation, genom att vara aktiv på till exempel  jämförelse-siter samt annan annonsering. Lista dina produkter på Facebook Shops och andra plattformar.

4. Var aktiv på sociala medier om du vill nå ungdomar

Vill du nå yngre konsumenter är sociala medier ett måste. Enligt Ipsos använder 67 procent av 18-24-åringar och 60 procent av 25-34-åringar Instagram minst en gång om dagen. En annan undersökning menar att 84,5 procent av Generation Z gör sina inköpsbeslut baserade på rekommendationer på sociala media.

Investera i attraktivt innehåll och komplettera med annonser på till exempel Instagram, Snapchat, Pinterest, eller TikTok.

5. Automatisera hanteringen av produkter i alla olika kanaler

Se till att du har rätt verktyg för att kunna automatisera dina aktiviteter. Och då menar vi inte mail eller chatbots (som också är viktiga) utan verktyg för att integrera dina produkter på olika marknadsplatser, uppdatera lager- och orderhantering, annonsering m.m. 

Förra året växte Black Friday-veckans försäljning globalt med 36 procent till 270 miljarder amerikanska dollar! Och inget tyder på att det blir mindre i år.  Så det är bara till att förbereda sig.

Registrera ett gratis provkonto på channable.com

Texten är en annons från Channable