Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Nets

Allt viktigare för detaljhandeln: Rätt strategi och teknik för omnikanal

Dagens konsumenter förväntar sig friktionslösa upplevelser när de handlar, både på nätet och i butik. Enligt Nets data ökade köp av produkter på nätet med nästan 30 procent i fjol, vilket stärker uppfattningen om att handlare behöver anpassa sig till en ny balans mellan olika säljkanaler. För att lyckas, krävs rätt strategi för omnikanal – med rätt fokus från början och teknik som möjliggör det hela.

Publicerad: 15 november 2021, 09:12


Konsumenternas skiftande förväntningar och beteenden påverkar ständigt detaljhandeln, vilket blivit särskilt påtagligt under coronapandemin. Idag är det lika viktigt med valfrihet som enkelhet och effektivitet.

– Konsumentbeteendet har onekligen skiftat som en följd av pandemin och handlare förväntas tillgodose kundernas nya preferenser. Vi ser till exempel att användningen av kontaktlösa betalningar och mobilbetalningar ökade under pandemin, medan användningen av kontanter minskade ytterligare, konstaterar Patrick Höijer, Sverigechef på Nets.

Konsumenterna vill ha en smidig och friktionslös upplevelse, oavsett om de handlar på nätet eller i fysiska butiker. E-handeln har ökat markant de senaste åren, men enligt kundernas egna köppreferenser handlar två tredjedelar av svenska konsumenter fortfarande helst i fysisk butik. Speciellt under pandemin längtade många efter att få återvända till sina favoritbutiker. 

Knyter samman fördelarna

En växande trend är integrationen av den fysiska och den digitala shoppingupplevelsen som till exempel click & collect samt olika lojalitetslösningar, som effektivt knyter samman fördelarna från den fysiska handeln och e-handeln.

– De handlare som lyckas anpassa hela shoppingupplevelsen efter konsumentens behov är de som kommer att särskilja sig och stå som vinnare i slutändan. Handlare som sätter kunden först och möter kunden på samma sätt oavsett säljkanal, säger Patrick Höijer. 

Trots att branschen arbetat med omnikanallösningar i över ett decennium är det fortfarande många handlare som har svårt att erbjuda upplevelser som just deras kunder vill ha och i allt högre grad kräver. Ofta beror det på att man har fel utgångspunkt. Rätt teknik och mobila kanaler är viktiga komponenter i strategin, men man måste alltid börja med att analysera kundresan. Vad är viktigast för kunden?

Läs hela faktabladet om framtidens detaljhandel, som fokuserar på omnikanal och på hur du som handlare behöver anpassa dig till konsumenternas förändrade förväntningar.

nets.eu

Texten är en annons från Nets