SEO – så lyckas du med sökmotoroptimering (onlinekurs)

En genomtänkt strategi för sökordsoptimering blir allt viktigare för att lyckas få kunder och användare att hitta sajter och erbjudanden. Denna heldagsutbildning ger dig fördjupad kunskap i hur du kan arbeta med sökmotoroptimering (SEO). Du får lära dig hur du skriver sökmotoroptimerade texter, får din webbplats att synas i sökresultaten, analyserar målgruppers sökbeteenden samt hur du mäter och utvärderar effekten av dina SEO-insatser.

Datum: 21 januari 2021
Pris: 8 900 kr exkl moms
Tid: 9.00-17.00
Plats: Lärarledd onlineutbildning

Har du frågor? Vänligen kontakta,
Ellen Nordgren
073-558 66 55
info.akademi@market.se

Ytterligare kurstillfällen:
25 maj 2021 (Stockholm)>>
 

Välkommen till en heldagsutbildning som ger dig fördjupad kunskap i hur du kan arbeta med SEO och optimera er närvaro på webben. Du kommer att lära dig vilka optimeringsparametrar som styr vad i sökresultatet, hur Google och andra sökmotorer fungerar samt vilka verktyg du behöver för att maximera ditt företags potential i sökmotorerna.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Hur sökmotorer som Google fungerar
  • Hur du gör en SEO-analys, det vill säga metoder för att kunna se hur sökmotoroptimerad din webbplats är 
  • Hur du gör en SEO-strategi
  • Hur du mäter och utvärderar dina SEO-insatser
  • Hur du skriver en sökmotoroptimerad text
  • Hur du hittar och använder rätt sökord
  • Hur du styr hur ditt webbplatsinnehåll presenteras i sökmotorn
  • Hur du kan skaffa länkar till din webbplats 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som behöver kunskaper i SEO för att kunna optimera er närvaro på webben, förbättra er marknadsföring och öka er försäljning, till exempel:

  • Marknadsförare
  • Försäljningsansvarig
  • Webbredaktör
  • Kommunikatör
  • Webbstrateg
  • Webbansvarig
  • E-commerce Manager
  • Content Manager

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få goda praktiska och teoretiska kunskaper i sökmotoroptimering samt få verktyg att tillämpa den kunskapen i din egen verksamhet.

Kursledare

Kursledare Martin Hällersfors

Martin Hällerfors
Martin Hällerfors arbetar på Viva Media som Search & Partner Product Manager och ansvarar för att skapa hög kvalitet av SEO-lösningar för sina kunder. Med lång erfarenhet av att hålla i utbildningar är han expert på att förklara SEO:ns strategiska roll i en lyckad marknadsföring.

 

 

 

Program

9.00 - 9.15 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion, presentationsrunda och förväntningar på dagen

9.15 - 10.00 SEO då & nu

  • Vad är SEO? 
  • Hur fungerar Google och andra sökmotorer?
  • Hur har SEO utvecklats under åren och var är vi idag?

10.00 - 10.15 Paus

10.15 - 11.00 Grunderna i SEO

  • Genomgång av grunderna i SEO
  • Hur mäter och utvärderar man sina SEO-insatser?
  • Vad kan du förvänta dig för resultat?

11.00 - 12.00 Så gör du en SEO-analys

  • Har din webbplats rätt tekniska förutsättningar för att synas i sökmotorerna?
  • Genomgång av grundläggande teknisk SEO, det vill säga tekniska optimeringsparametrar som ger din webbplats fördel i sökmotorn
  • Praktisk övning

12.00 - 13.00 Lunch

13.00 - 14.45 Innehåll & sökbeteende

  • Hur läser vi text på webben? Och hur läser sökmotorn text?
  • Hur skriver man en sökmotoroptimerad text?
  • Vikten av landningssidor
  • Hur hittar man sökord och gör en sökordsanalys?
  • Praktisk övning
  • Så kan du skaffa länkar till ditt innehåll
  • Inspiration för hur du skapar träffsäkert innehåll på din webbplats

14.45 – 15.00 Paus

15.00 – 16.00 Fort. Innehåll & sökbeteende

  • Lär dig styra vad som presenteras i sökresultatet när någon söker efter ditt företag
  • Praktisk övning

16.00-16.45 SEO-strategi – så går du vidare

  • Skapa en SEO-strategi som passar dig
  • Så blir du en bra beställare av SEO
  • Vanliga fallgropar och hur du undviker dessa
  • Tips på bra SEO-verktyg & läsning

16.45 - 17.00 Sammanfattning