Optimera onlineförsäljningen – strategier och metoder för framgångsrik e-handel

Välkommen till vår heldagsutbildning i att arbeta strategiskt och metodiskt för att lyckas med e-handeln och optimera din försäljning online. Vi går igenom alla delar i e-handelns ekosystem – hur du tar fram attraktiva kunderbjudanden, väljer rätt teknik, hittar rätt besökare, jobbar omnikanal och optimerar samspelet mellan olika marknadsföringskanaler. Du får även lära dig hur du får dina besökare att konvertera, bli mer lojala och återkommande kunder.

Datum: 26 november 2020
Pris: 8 900 kr exkl moms
Tid: 9.00-17.00
Plats: Centrala Stockholm

Har du frågor? Vänligen kontakta,
Ellen Nordgren
073-558 66 55
ellen.nordgren@bbm.bonnier.se

Att lyckas med e-handel handlar inte bara om att sälja i en digital kanal, det handlar om att utnyttja dess konkurrensfördelar gentemot andra kanaler på ett effektivt sätt. I den här utbildningen får du lära dig verktyg, metoder och strategier för att sälja mer online. Vi går igenom alla delar av en e-handel, från teknik och processer till onlinemarknadsföring. 

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Hur du optimerar ditt kunderbjudande för e-handel
  • Strategier och taktiker för att driva trafik
  • Verktyg och metoder för konverteringsoptimering
  • Hur du kan öka kundlojaliteten, bibehålla och få dina kunder att handla igen
  • Teknikstrategier och systemkarta för e-handel, kravställning och upphandling
  • KPI:er, data- och webbanalys
  • Hur du skapar en omnikanalstrategi
  • Försäljning internationellt: cross-border och internationalisering
  • Personaliserade och datadrivna affärsmodeller, hur du anpassar din affär med hjälp av nya digitala möjligheter
  • Implementations- och affärsutvecklingsmodeller, metoder och verktyg för att arbeta själv eller med ditt team

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med försäljning online och vill ha en fördjupad kunskap inom e-handel, till exempel:

  • E-commerce Manager
  • E-commerce Director
  • E-commerce Operations
  • Online Marketing Manager
  • Projektledare
  • Digital Business Developer/Affärsutvecklare

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Metoder- och arbetssätt för att affärsutveckla din e-handel
  • Fördjupad kunskap om e-handelns olika processer- och möjligheter
  • Kunskap och insikt i vilka KPI:er och nyckeltal som är relevanta för ditt arbete och verksamhet
  • E-handelsstrategier som är applicerbara för er verksamhet

Kursledare

Kursledare Anton Johansson

Anton Johansson
Anton Johansson är grundare och vd på e-handelsbyrån Grebban där han är rådgivare till några av de snabbast växande e-handelsbolagen i Sverige. Han föreläser inom e-handel och har arbetat med företag som RoyalDesign, iDeal of Sweden, Vattenfall och Henri Lloyd. Han är också styrelseledamot- och ängelinvesterare i flertalet e-handelsrelaterade bolag. Tidigare har Anton drivit egna e-handelsbolag, varit konsult inom internetmarknadsföring och arbetat i olika roller som vd, marknadschef och e-handelschef. Han driver podcasten Ehandelspodden och har bloggat om e-handel sedan 2005.

 

Program

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till utbildningen
  • Mål, syfte, upplägg

09.15 Kunderbjudande & konkurrensfördelar

  • Vad är egentligen e-handelns fundamentala konkurrensfördelar och hur nyttjar man de på bästa sätt?
  • Hur anpassar man sitt kunderbjudande så det är optimerat för e-handel?

10.15 Kaffe

10.30 Trafik, konvertering & retention

  • Trafikanskaffning
  • Konverteringsoptimering
  • Retention & att få kunderna att handla igen 

12.00 Lunch 

13.00 Teknik & systemarkitektur/strategi

  • Teknik som affärsutvecklingsverktyg
  • Olika teknikstrategier för e-handel
  • Systemkartan för e-handel
  • Kravställning och upphandling

13.45 KPI:er, data & webbanalys

  • Verktyg
  • KPI:er
  • Budget & att e-handelsanpassa den för t.ex. kundanskaffning
  • KPI score card

15.00 Kaffe

15.15 Avancerad e-handel & omnikanalstrategi

  • Cross-border och internationalisering
  • Omnikanalsprocesser- och strategier
  • Personaliserade- och datadrivna affärsmodeller

16.00-17.00 Sammanfattning & frågor/diskussion