Optimera onlineförsäljningen – strategier och metoder för framgångsrik e-handel
Datum: 25 mars 2020
Pris: 8 900 kr exkl moms
Tid: 9.00-17.00
Plats: Kurslokal i Stockholm (genomförs online om omständigheterna kring covid-19 så kräver, vi meddelar i sådana fall anmälda deltagare i god tid)*
Har du frågor? Vänligen kontakta,
Ellen Nordgren
073-558 66 55
info.akademi@market.se
Att lyckas med e-handel handlar inte bara om att sälja i en digital kanal, det handlar om att utnyttja dess konkurrensfördelar gentemot andra kanaler på ett effektivt sätt. I den här utbildningen får du lära dig verktyg, metoder och strategier för att sälja mer online. Vi går igenom alla delar av en e-handel, från teknik och processer till onlinemarknadsföring.
DU FÅR LÄRA DIG:
- Hur du optimerar ditt kunderbjudande för e-handel
- Strategier och taktiker för att driva trafik
- Verktyg och metoder för konverteringsoptimering
- Hur du kan öka kundlojaliteten, bibehålla och få dina kunder att handla igen
- Teknikstrategier och systemkarta för e-handel, kravställning och upphandling
- KPI:er, data- och webbanalys
- Hur du skapar en omnikanalstrategi
- Försäljning internationellt: cross-border och internationalisering
- Personaliserade och datadrivna affärsmodeller, hur du anpassar din affär med hjälp av nya digitala möjligheter
- Implementations- och affärsutvecklingsmodeller, metoder och verktyg för att arbeta själv eller med ditt team
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med försäljning online och vill ha en fördjupad kunskap inom e-handel, till exempel:
- E-commerce Manager
- E-commerce Director
- E-commerce Operations
- Online Marketing Manager
- Projektledare
- Digital Business Developer/Affärsutvecklare
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
- Metoder- och arbetssätt för att affärsutveckla din e-handel
- Fördjupad kunskap om e-handelns olika processer- och möjligheter
- Kunskap och insikt i vilka KPI:er och nyckeltal som är relevanta för ditt arbete och verksamhet
- E-handelsstrategier som är applicerbara för er verksamhet
Kursledare
Anton Johansson
Anton Johansson är grundare och vd på e-handelsbyrån Grebban där han är rådgivare till några av de snabbast växande e-handelsbolagen i Sverige. Han föreläser inom e-handel och har arbetat med företag som RoyalDesign, iDeal of Sweden, Vattenfall och Henri Lloyd. Han är också styrelseledamot- och ängelinvesterare i flertalet e-handelsrelaterade bolag. Tidigare har Anton drivit egna e-handelsbolag, varit konsult inom internetmarknadsföring och arbetat i olika roller som vd, marknadschef och e-handelschef. Han driver podcasten Ehandelspodden och har bloggat om e-handel sedan 2005.
Program
09.00 Välkomnande och introduktion
- Introduktion till utbildningen
- Mål, syfte, upplägg
09.15 Kunderbjudande & konkurrensfördelar
- Vad är egentligen e-handelns fundamentala konkurrensfördelar och hur nyttjar man de på bästa sätt?
- Hur anpassar man sitt kunderbjudande så det är optimerat för e-handel?
10.15 Kaffe
10.30 Trafik, konvertering & retention
- Trafikanskaffning
- Konverteringsoptimering
- Retention & att få kunderna att handla igen
12.00 Lunch
13.00 Teknik & systemarkitektur/strategi
- Teknik som affärsutvecklingsverktyg
- Olika teknikstrategier för e-handel
- Systemkartan för e-handel
- Kravställning och upphandling
13.45 KPI:er, data & webbanalys
- Verktyg
- KPI:er
- Budget & att e-handelsanpassa den för t.ex. kundanskaffning
- KPI score card
15.00 Kaffe
15.15 Avancerad e-handel & omnikanalstrategi
- Cross-border och internationalisering
- Omnikanalsprocesser- och strategier
- Personaliserade- och datadrivna affärsmodeller
16.00-17.00 Sammanfattning & frågor/diskussion