Marketing Automation – rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt

Marketing automation innebär enorma möjligheter att bli mer träffsäker i sina erbjudanden. Det kan handla om en personaliserad webbsida eller superrelevanta emails och sms. Denna utbildning handlar om hur du tar fram en marketing automation-strategi, väljer en plattform som passar din verksamhet och steg för steg inför marketing automation i ditt företag. Du får lära dig hur du kartlägger kundens köpresa, samlar in och väljer kunddata, når ut med rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt och mäter dina insatser.

Datum: 18 mars 2021
Pris: 8 900 kr exkl moms
Tid: 9.00-16.30
Plats: Centrala Stockholm

Har du frågor? Vänligen kontakta,
Ellen Nordgren
073-558 66 55
ellen.nordgren@bbm.bonnier.se

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Möjligheterna med datadriven marknadsföring och marketing automation för olika typer av verksamheter
  • Hur du kan skapa en marketing automation-strategi
  • Analys av det digitala ekosystemet och kundens köpresa ur ett marketing automation-perspektiv
  • Vilken kunddata du kan använda dig av och vad du får använda enligt lagstiftning
  • Hur du kan analysera vilka delar av din marknadsföring som du kan och bör automatisera
  • Hur du samlar in och väljer vilken data som är relevant
  • Hur du mäter hur bra det går, väljer KPI:er och dashboards, det vill säga följa upp och dra slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
  • Hur du kan skapa en lead scoring modell, det vill säga värdera olika aktiviteter och poängsätta dina leads
  • Vilka som är de vanligaste marketing automation-systemen och vilka för- och nackdelar de har
  • Checklistor och guider
  • Hur du kan skapa en konkret handlingsplan för att komma igång

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med digital marknadsföring, till exempel:

  • Marknadschefer eller marknadsförare
  • Försäljningschefer
  • Produktchefer

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Efter kursen ska du kunna starta och driva marketing automation i din verksamhet. Du ska kunna skapa en plan för, samt leda marketing automation-arbetet. Du blir även en mer kompetent upphandlare av marketing automation-relaterade produkter och tjänster.

Kursledare

Kursledare Martin Stenke

Martin Stenke
Martin Stenke har jobbat med marketing automation i snart tio år. Idag äger och driver han konsultbolaget Infunnel, med fokus på automatisering, optimering och konvertering i digitala kanaler. Martin har jobbat med affärsutveckling online i hela sitt yrkesliv och fokuserar idag på att öka antalet leads och affärer i digitala kanaler för företag som Mercedes-Benz, Tetra-Pak, Volvo Trucks, Resurs Bank och Memira. På Infunnel jobbar han med strategi och har access till ett flertal marketing automation-system, som Salesforce Marketing Cloud, Pardot, Marketo, Eloqua och Hubspot för att nämna några.

 

Program

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till marketing automation och datadriven marknadsföring
  • Bakgrund/historia
  • Trender och marknadsläge

09.30 Att sätta strategin för marketing automation

  • Det digitala ekosystem av webbplatser, appar och enheter där våra kunder agerar
  • Definition av begreppet marketing automation
  • Syfte, mål och scope, det vill säga vilka områden som ska prioriteras
  • Business case & ROI

10.30 Kaffe

10.45 Automatisering av köpresan

  • Kundens köpresa: hur ser den ut och vad kan och får vi ta reda på?
  • Kanaler vi kan använda: sociala medier, bloggar, appar, webbplatser och/eller CRM-system?
  • Metodik och verktyg
  • Vilka delar av kundens köpresa passar för automatiserade kampanjer och aktiviteter?

12.00 Lunch

12.45 Att mäta framgång

  • ROI: att sätta mål, hitta framgångsfaktorer, välja KPI:er och bygga dashboards, det vill säga följa upp och dra slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
  • Lead scoring-modeller, det vill säga vilka egenskaper och aktiviteter hos dina leads som värderas högst och hur du poängsätter detta
  • Optimering och förbättringsåtgärder

13.45 Så kommer du igång

  • Exempel från verkligheten, bra och dåliga
  • Vanliga fallgropar och tips hur du undviker de
  • Grupparbete, vad kan automatiseras i ett exempel case

14.45 Kaffe 

15.00 Verktyg, system och plattformar

  • Vilka är de vanligaste systemen på marknaden idag? Vad skiljer dem?
  • Marketing automation system
  • CRM system
  • E-mail marketing system

15.45 Handlingsplan och checklista

  • Baserat på färdiga mallar summerar vi med en handlingsplan för dig och ditt företag för att komma igång efter kursens slut.

16.15 - 16.30 Sammanfattning/Avslutning