Marketing Automation – rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt (onlinekurs)
Datum: 18 mars 2021
Pris: 8 900 kr exkl moms
Tid: 9.00-16.30
Plats: Lärarledd onlineutbildning
Har du frågor? Vänligen kontakta,
Ellen Nordgren
073-558 66 55
info.akademi@market.se
Ytterligare kurstillfällen:
15 september 2021 (Stockholm)>>
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
- Möjligheterna med datadriven marknadsföring och marketing automation för olika typer av verksamheter
- Hur du kan skapa en marketing automation-strategi
- Analys av det digitala ekosystemet och kundens köpresa ur ett marketing automation-perspektiv
- Vilken kunddata du kan använda dig av och vad du får använda enligt lagstiftning
- Hur du kan analysera vilka delar av din marknadsföring som du kan och bör automatisera
- Hur du samlar in och väljer vilken data som är relevant
- Hur du mäter hur bra det går, väljer KPI:er och dashboards, det vill säga följa upp och dra slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
- Hur du kan skapa en lead scoring modell, det vill säga värdera olika aktiviteter och poängsätta dina leads
- Vilka som är de vanligaste marketing automation-systemen och vilka för- och nackdelar de har
- Checklistor och guider
- Hur du kan skapa en konkret handlingsplan för att komma igång
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med digital marknadsföring, till exempel:
- Marknadschefer eller marknadsförare
- Försäljningschefer
- Produktchefer
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Efter kursen ska du kunna starta och driva marketing automation i din verksamhet. Du ska kunna skapa en plan för, samt leda marketing automation-arbetet. Du blir även en mer kompetent upphandlare av marketing automation-relaterade produkter och tjänster.
Kursledare
Martin Stenke
Martin Stenke har jobbat med marketing automation i snart tio år. Idag äger och driver han konsultbolaget Infunnel, med fokus på automatisering, optimering och konvertering i digitala kanaler. Martin har jobbat med affärsutveckling online i hela sitt yrkesliv och fokuserar idag på att öka antalet leads och affärer i digitala kanaler för företag som Mercedes-Benz, Tetra-Pak, Volvo Trucks, Resurs Bank och Memira. På Infunnel jobbar han med strategi och har access till ett flertal marketing automation-system, som Salesforce Marketing Cloud, Pardot, Marketo, Eloqua och Hubspot för att nämna några.
Program
09.00 Välkomnande och introduktion
- Introduktion till marketing automation och datadriven marknadsföring
- Bakgrund/historia
- Trender och marknadsläge
09.30 Att sätta strategin för marketing automation
- Det digitala ekosystem av webbplatser, appar och enheter där våra kunder agerar
- Definition av begreppet marketing automation
- Syfte, mål och scope, det vill säga vilka områden som ska prioriteras
- Business case & ROI
10.30 Kaffe
10.45 Automatisering av köpresan
- Kundens köpresa: hur ser den ut och vad kan och får vi ta reda på?
- Kanaler vi kan använda: sociala medier, bloggar, appar, webbplatser och/eller CRM-system?
- Metodik och verktyg
- Vilka delar av kundens köpresa passar för automatiserade kampanjer och aktiviteter?
12.00 Lunch
12.45 Att mäta framgång
- ROI: att sätta mål, hitta framgångsfaktorer, välja KPI:er och bygga dashboards, det vill säga följa upp och dra slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
- Lead scoring-modeller, det vill säga vilka egenskaper och aktiviteter hos dina leads som värderas högst och hur du poängsätter detta
- Optimering och förbättringsåtgärder
13.45 Så kommer du igång
- Exempel från verkligheten, bra och dåliga
- Vanliga fallgropar och tips hur du undviker de
- Grupparbete, vad kan automatiseras i ett exempel case
14.45 Kaffe
15.00 Verktyg, system och plattformar
- Vilka är de vanligaste systemen på marknaden idag? Vad skiljer dem?
- Marketing automation system
- CRM system
- E-mail marketing system
15.45 Handlingsplan och checklista
- Baserat på färdiga mallar summerar vi med en handlingsplan för dig och ditt företag för att komma igång efter kursens slut.
16.15 - 16.30 Sammanfattning/Avslutning