Google Analytics och webbanalys

Välkommen till en heldagsutbildning i Google Analytics – speciellt framtagen för dig som arbetar med digitala kanaler och marknadsföring. Du får lära dig att analysera var dina besökare kommer ifrån, hur de beter sig på din sajt, utvärdera och fatta fler beslut baserade på data. Kursen fungerar som förberedande kurs om du vill certifiera dig och göra provet “Google Analytics Individual Qualification”.

Datum: 24 november 2020
Pris: 8 900 kr exkl moms
Tid: 9.00-16.30
Plats: Centrala Stockholm

Har du frågor? Vänligen kontakta,
Ellen Nordgren
073-558 66 55
ellen.nordgren@bbm.bonnier.se

Målet med denna utbildning är att både bredda och fördjupa dina kunskaper i Google Analytics. Vi går igenom var dina besökare kommer ifrån, hur dina användare navigerar och beter sig på din sajt och utvärderar resultatet av dina digitala investeringar och din marknadsföring.

Kursen ger dig grunderna för digital transformation, det vill säga hur företag kan gå mot att fatta fler beslut baserade på data och se resultat i samma verktyg.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Introduktion till Google Analytics och webbanalys
  • Hur Google Analytics fungerar och vad är viktigt att tänka på vid setup
  • Introduktion till Google Tag Manager
  • Genomgång av de viktigaste rapporterna i Google Analytics
  • Genomgång av kampanj- och konverteringsspårning
  • Analys med hjälp av segment och anpassade rapporter
  • Genomgång av remarketing, attribution och multi channel funnels
  • Hur data studio används för att bygga dashboards, visualisera data och underlätta rapportering

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL DIG SOM:

  • Vill ha spetskompetens inom Google Analytics
  • Vill förstå vad era investeringar och marknadsföring ger för effekt
  • Vill förstå användare på er egen webbplats eller app
  • Vill arbeta datadrivet med den digitala närvaron
  • Arbetar både inhouse eller på byrå

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:

  • Få spetskompetens i Google Analytics
  • Bli inspirerad kring hur man arbetar datadrivet för att optimera din digitala närvaro
  • Förstå och använda rapporter och data i Google Analytics
  • Lära dig spåra och utvärdera effekter av olika kampanjer
  • Utbildningen hålls på svenska men vi kommer att använda Google Analytics på engelska för bättre verktyg

Kursledare

Kursledare Johan Johansson

Johan Johansson
Johan Johansson är digital analytiker på Outfox, som är en Google Analytics certifierad partner. Han är en av Sveriges främsta Google Analytics-experter. Johan har över 5000 timmars erfarenhet av arbete med digital analys och över 400 som utbildare i Google Analytics. Han brinner för att förklara komplexa ämnen på ett enkelt och tydligt sätt.

 

 

 

Program

09:00 – Presentation och introduktion till webbanalys
Introduktion, presentation och förväntningar.

09:15 – Vad behövs för att lyckas med webbanalys

09:30 – Övning – Ta fram och mäta KPI:er

10:00 – Hur fungerar Google Analytics?
Vi går igenom hur Google Analytics är uppbyggt och hur man gör för att samla in data på rätt sätt.

10:30 – Fika

10:45 – Gränssnitt och tolkning av rapporter 
Vi går igenom de viktigaste siffrorna, dimensionerna och rapporterna och djupdyker i hur man ska tolka dessa.

11:30 – Att sätta upp mål
Vi tittar på hur man sätter upp mål och vilka olika typer av mål som man kan sätta upp i Google Analytics.

12:00 – Lunch

13:00 – Att följa upp kampanjer
Vi går igenom hur man följer upp sina egna kampanjer med hjälp av kampanjspårning, vad som är viktigt att tänka på när man taggar sina kampanjer och vilka rapporter man bör fokusera extra på som marknadsförare.

14:00 – Remarketing och koppling till Adwords
Vi undersöker en av de mer avancerade funktionerna i Google Analytics som kallas för Remarketing. Vad ska man ha det till och hur sätter man upp det. Vi kommer också titta på hur man kopplar ihop och analyserar Adwords med Google Analytics.

14:30 – Fika

14:45 – Introduktion till multi channel funnels och attribution
Under detta pass kommer vi fokusera på hur man analyserar och förstår på vilket sätt olika kanaler har bidragit till konverteringar. Vi går igenom både teorin och rapporterna.

15:30 – Underlätta rapportering med hjälp av datastudio
Vi går igenom hur du kan underlätta rapportering med hjälp av datastudio.

16:15 – Summering

16:30 – Slut