Thomas Ohlén: Frågan är om H&M kan bli ett tillväxtbolag igen

H&M:s kvartalsrapport blev en besvikelse. Varulagret växte – och resultatet sjönk. Koncernen får svårt att nå sitt vinstmål i år.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

H&M kommunicerade redan i mitten av juni försäljningen för andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret och den var ungefär en miljard sämre än analytikernas förväntningar.

Därför var två punkter av huvudintresse i dagens rapport:

  • Rörelseresultatet
  • Varulagret

Delårsrapporten visar att rörelseresultatet var avsevärt lägre än motsvarande tre månader 2017 och till det kan läggas det svaga ekonomiska utfallet från årets inledande kvartal.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...