Thomas Ohlén: E-handelssmällen bekräftar kedjans svaga ställning

Sport och fritid är en tillväxtraket på nätet. Då står Team Sportia utan e-handel – igen. Konkursen bekräftar kedjans svaga position.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Postnord, HUI:s och Svensk Digitalhandels e-barometer för 2017 understryker ännu en gång att hushållen i starkt ökad utsträckning väljer nätet i stället för en fysisk butik när de ska shoppa.

Sport- och fritidsprodukter är ett av lokomotiven online.

Här är siffrorna i årsrapporten:

  • Tillväxt: +17 procent jämfört med 2016.
  • Omsättning: 2,7 miljarder kronor.

Allt tyder på att e-handelns andel av försäljningen fortsätter att öka eftersom fler konsumenter i högre grad jagar lägsta pris och tycker att det är bekvämare att handla från soffan och sedan få träningströjan eller skorna levererade till bostaden eller postombudet.

Kanalens tillväxt inom sport- och fritidshandeln beror också på att en renodlad e-handlare som Sportamore och de traditionella butikskedjorna Stadium, XXL Sport och Vildmark och Intersport accelererar sina digitala satsningar.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...