Susan Berzelius: Omställningen är imponerande – men Coop har utmaningar kvar
Många dubbeletableringar, flera butiker i slitna lokaler och dålig försäljning för vissa av enheterna talade emot detta. Men Coop hävdade med en dåres envishet att de ”inte köpt butikerna för att lägga ner dem”.
”På bara ett år ställdes 149 av de, till slut, 150 butikerna om med allt vad det innebär.”
Nästa veckas invigs, lite efter övriga, den 150:e av ”Netto-butikerna” som nu har antingen en Coop-, Pekås- eller Xtra-skylt över entrén. Och det är bara att buga sig för prestationen. På bara ett år ställdes 149 av de, till slut, 150 butikerna om med allt vad det innebär av ombyggnader, utbyggnader, inredningsbyten, nytt sortiment i hyllor och diskar, ny teknik och utbildning av personalen alternativt rekrytering av nya medarbetare. Att dessutom göra detta under ett år som präglats av en pandemi är extra beundransvärt; inga kampanjer, begränsat med öppningserbjudanden och total avsaknad av festliga invigningar.