Susan Berzelius: Omställningen är imponerande – men Coop har utmaningar kvar

I maj 2019 offentliggjordes storaffären mellan Coop och Salling Group där 162 svenska Netto-butiker bytte ägare. Då var det få som trodde att så många som 150 av dem knappt två år senare skulle finnas kvar.
Text: Susan Berzelius
Annons:

Många dubbeletableringar, flera butiker i slitna lokaler och dålig försäljning för vissa av enheterna talade emot detta. Men Coop hävdade med en dåres envishet att de ”inte köpt butikerna för att lägga ner dem”.

”På bara ett år ställdes 149 av de, till slut, 150 butikerna om med allt vad det innebär.”

Nästa veckas invigs, lite efter övriga, den 150:e av ”Netto-butikerna” som nu har antingen en Coop-, Pekås- eller Xtra-skylt över entrén. Och det är bara att buga sig för prestationen. På bara ett år ställdes 149 av de, till slut, 150 butikerna om med allt vad det innebär av ombyggnader, utbyggnader, inredningsbyten, nytt sortiment i hyllor och diskar, ny teknik och utbildning av personalen alternativt rekrytering av nya medarbetare. Att dessutom göra detta under ett år som präglats av en pandemi är extra beundransvärt; inga kampanjer, begränsat med öppningserbjudanden och total avsaknad av festliga invigningar.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...