Susan Berzelius: Nu kanske även svenskarna är redo för Costcos koncept
Att storhandla storpack i gigantiska kundvagnar är en självklarhet för miljoner amerikaner, inte minst inför storhelger som 4th of July och Thanksgiving.
”Hur kommer affärsidén som bygger på att sälja färskvaror i multipack och kryddor i halvkilosburkar att tas emot här i Sverige?”
Numera finns kedjan med de enorma lagerliknande lokalerna i elva länder, bland annat i Storbritannien, Frankrike, Spanien och sedan 2017 på – Island (!).
Men hur kommer affärsidén som bygger på att sälja färskvaror i multipack och kryddor i halvkilosburkar att tas emot här i Sverige?
På 1990-talet gjorde norska Smart Club ett försök att etablera sig i Sverige. Det byggde på samma princip om medlemskap för att få handla. Företaget blev aldrig någon succé och butiken stängde efter bara några år. Kanske för att svenska konsumenter inte riktigt såg poängen i att först betala för ett medlemskap för att överhuvudtaget få handla? Även på hemmamarknaden Norge försvann varumärket ganska snart från marknaden.