Susan Berzelius: Nu kanske även svenskarna är redo för Costcos koncept

USA:s näst största detaljhandelskedja, Costco, är en riktig favorit bland amerikanska konsumenter. Åtminstone bland medelklassfamiljer som kan kosta på sig ett årsmedlemskap för minst 80 dollar (beroende på nivå) för att komma åt storköpspriser.
Text: Susan Berzelius
Annons:

Att storhandla storpack i gigantiska kundvagnar är en självklarhet för miljoner amerikaner, inte minst inför storhelger som 4th of July och Thanksgiving.

”Hur kommer affärsidén som bygger på att sälja färskvaror i multipack och kryddor i halvkilosburkar att tas emot här i Sverige?”

Numera finns kedjan med de enorma lagerliknande lokalerna i elva länder, bland annat i Storbritannien, Frankrike, Spanien och sedan 2017 på – Island (!).

Men hur kommer affärsidén som bygger på att sälja färskvaror i multipack och kryddor i halvkilosburkar att tas emot här i Sverige?

På 1990-talet gjorde norska Smart Club ett försök att etablera sig i Sverige. Det byggde på samma princip om medlemskap för att få handla. Företaget blev aldrig någon succé och butiken stängde efter bara några år. Kanske för att svenska konsumenter inte riktigt såg poängen i att först betala för ett medlemskap för att överhuvudtaget få handla? Även på hemmamarknaden Norge försvann varumärket ganska snart från marknaden.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...