Susan Berzelius: Nu avslöjas de klassiska varumärkenas brist på relevans

Metoo, Black Lives Matter och klimatfrågan. Alla påverkar de stora delar av samhället, handeln är inget undantag. När kunden utövar sin konsumentmakt är det kedjans eller butikens relevans och trovärdighet på marknaden som räknas.
Text: Susan Berzelius
Annons:

När kunderna under den gångna våren ”svikit” kedjor och butiker och företagen får tänka om, kanske rekonstruera, söka nya vägar eller samarbeten eller till och med tvingas kasta in handduken, ja då har det varit lätt att skylla på pandemin. Den globala krisen har förstås ökat hastigheten på en omstrukturering som började för många år sedan.

Vårens utslagning av enskilda butiker och stora kedjor är inte enbart kopplad till pandemin eller digitaliseringen.

Klassiska varuhuskedjor i USA har i decennier brottats med utmaningar kring försäljning och lönsamhet. Kunderna har vänt koncept som Macys, Sears och JC Penney ryggen i jakten på nåt unikt och mer profilerat.

Sen kom digitaliseringen och krisen var ett faktum. Den förändringen har vi inte på långt när sett slutet av och under coronakrisen har efterfrågan på alternativa shoppingvägar ökat enormt bland konsumenterna, som vi vet.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...