Sofia Norén: ”Att se Alibaba som ett hot mot svensk handel är skrattretande”

Paketen ”väller in” i Sverige och Postnord tar emot 150 000 leveranser varje dag. Den som tror att Alibaba behöver sälja till Sverige får nog tänka om. Att se dessa aktörer som hot är lite som när man såg internet som ett hot, det vill säga skrattretande med facit i handen, skriver Sofia Norén.
Annons:

Sofia Norén är stationerad i Shanghai där hon som utsänd av Anders Walls stiftelse arbetar för Svenska handelskammaren i Kina. Vanligtvis arbetar hon som Social Media & Influencer Manager på mat.se och som konsult via Handelsforskarna AB, ett bolag som hon också är delägare i. Hon har ett stort intresse för människors konsumtion, sociala medier och teknikutveckling och deltar därför ofta i diskussioner om Kina och framtidens handel. 

Paketen ”väller in” i Sverige och Postnord tar emot 150 000 leveranser varje dag.

Det är många paket kan man tycka, men ändå bara en droppe i havet om vi blickar österut. Under förra årets Single’s Day levererades 812 miljoner paket i Kina. Under en dag. Enbart från Alibaba. Så vi kan slå fast det direkt, den som tror att Alibaba behöver sälja till Sverige får nog tänka om.

Däremot visar svenska konsumenter tydligt att de gärna vill handla från Kina. För Alibaba har vänt upp och ner på den globala handeln och öppnat dörrarna till Kina för gemene man. Varför ska jag köpa en produkt i Sverige som tillverkats i Kina för 100 kronor när jag kan få en nästan identisk för tio kronor direkt från Kina?

Jag vill påstå att shopping från sajter som Wish och Taobao är av helt annan karaktär än den handel vi ofta associerar med traditionell shopping. Det vill säga att du som kund betalar ett rättvist och rimligt pris där produkten faktiskt lever upp till dina förväntningar.

Att handla från sajter som Taobao och Wish kan i stället liknas vid en lek, ett lotteri och en skattjakt. Passande nog betyder faktiskt Taobao precis det, skattjakt. Det har blivit en tävling att hitta de knäppaste, billigaste och bästa produkterna eller kopiorna.

Ett bevis på det får du ganska snabbt om du söker på ”Wish” på Youtube. Som motreaktion till detta, det vill säga för de kunder som inte vill lägga sin tid på skattjakt, har Alibaba bland annat skapat det digitala varuhuset T-mall som i stället fokuserar på handeln av verifierade varumärken som faktiskt kan leva upp till vad de lovar. Det vill säga den handel många kallar för traditionell shopping. 

Plattformar, eller rättare sagt ekosystem, som exempelvis Alibaba och Amazon har byggt upp, utgör egentligen inget hot mot svensk handel. Det borde i stället ses som en möjlighet – ”If you can’t beat them, join them”. Att se dessa aktörer som hot är lite som när man såg internet som ett hot, det vill säga skrattretande med facit i handen.

Flera svenska varumärken som bland annat H&M, Babybjörn, Stiga med flera har redan letat sig in på Alibabas T-mall i Kina där allt fler aktörer börjar inse potentialen i den gigantiska kinesiska marknad som man kan nå via en sådan plattform. 
 
Vi ska heller inte glömma det faktum att både Amazon och Alibaba i dag lägger stora resurser på det så kallade O2O-konceptet. Det vill säga att få kunderna online till offline. Detta visar sig bland annat genom stora satsningar på att etablera fysiska platser, du kan kalla dem butiker, showrooms, pop up-stores eller något annat.

Poängen är att två giganter som Amazon och Alibaba, som tidigare utklassat den fysiska handeln med sitt online-erbjudande, nu sneglar på det klassiska handelskonceptet ”brick and mortar”. Fast när de utvecklar sådana koncept tar de med sig sina överlägsna logistiska lösningar. Troligen är det den typen av aktörer som kommer att kunna erbjuda konsumenterna den omni-upplevelse vi längtat efter inom handeln sedan flera år tillbaka. 

Livet är i dag lika verkligt offline som online. Många associerar utvecklingen med något negativt för den fysiska handeln där e-handeln kommer att ta över. Men bara för att vi skapat ett liv online betyder det inte att vi slutar existera fysiskt. Människor vill fortfarande mötas, uppleva saker och skapa nya minnen. Insikter som bland annat Jack Ma (Alibabas grundare) predikar med eld och lågor när han talar om fenomenet ”New Retail”. 

De svenska handelsföretagen har stannat kvar i Old Retail, eller i bästa fall bara Retail. 

De svenska handelsföretagen har stannat kvar i Old Retail, eller i bästa fall bara Retail. De klamrar sig fast vid idén att sälja saker till sina kunder och konkurrerar med pris, varumärke, kvalitet, kundservice och snabba leveranser.

Det är inte många som insett att människor ibland köper saker just for the fun of it; att vi vill ha roligt, att vi vill leka och att vi vill tävla. Fenomenet New Retail omfattar alla sådana moment och trycker på känsloknapparna hos en modern konsument som fötts in i en uppkopplad värld. New Retail har raderat gränserna mellan e-handel och fysisk handel och bevisar hur ointressant det är för konsumenter att tänka på själva försäljningskanalen.  

Vi struntar i diskussionerna kring e-handel och butikshandel, hotet från öst eller hotet från väst, Amazon eller Alibaba. Vi vill ha roligt. Företaget som kan leverera  den känslan till mig är också det företag jag väljer som lekkamrat.

Och även om jag just nu bor i Shanghai så skulle jag givetvis välja en svensk handelsaktör om den erbjöd mig den här typen av underhållning. Problemet är att ingen gör det just nu. Däremot finns det gott om kinesiska aktörer som har precis det erbjudandet till mig. 

Både offline och online. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...