Mikael Sydner: Lotta Lyrå har klätt Clas Ohlson i ny kostym – och rustat för tuffare tider

Efter tre år har Lotta Lyrå kommenterat sin sista delårsrapport för Clas Ohlson. Tre år fyllda av utveckling, innovation och omställning. Detaljhandeln blir en förnyare fattigare.
Text: Mikael Sydner
Annons:

När Lotta Lyrå tillträdde som vd för Clas Ohlson 2017 var hon den sjätte i ordningen. Hon plockades från Ikea och var dessutom den första kvinnan för en verksamhet som av många betraktades som de händiga männens vattenhål.

”Relevans – ett ord som har dykt upp flera gånger under hennes år som Clas Ohlson-vd och som hon har tagit med sig från Ikea.”

Det kändes där och då som en spännande rekrytering för en kedja som stod med fötterna i både butik- och e-handel men kanske sakande det där självklara bredbenta självförtroendet för att lysa i en snabbt växande digital era.

Lotta Lyrås första rapportpresentation vittnade också om det darriga läget. Försäljningen haltade med en blygsam ökning. I sin första kommentar för en delårsrapport skrev hon att ”arbetet med att bli än mer relevanta i vårt erbjudande fortsätter”.

Relevans – ett ord som har dykt upp flera gånger under hennes år som Clas Ohlson-vd och som hon har tagit med sig från Ikea: Titta inte så mycket på andra utan hitta din egen väg.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...