Mikael Sydner: Lotta Lyrå har klätt Clas Ohlson i ny kostym – och rustat för tuffare tider
När Lotta Lyrå tillträdde som vd för Clas Ohlson 2017 var hon den sjätte i ordningen. Hon plockades från Ikea och var dessutom den första kvinnan för en verksamhet som av många betraktades som de händiga männens vattenhål.
”Relevans – ett ord som har dykt upp flera gånger under hennes år som Clas Ohlson-vd och som hon har tagit med sig från Ikea.”
Det kändes där och då som en spännande rekrytering för en kedja som stod med fötterna i både butik- och e-handel men kanske sakande det där självklara bredbenta självförtroendet för att lysa i en snabbt växande digital era.
Lotta Lyrås första rapportpresentation vittnade också om det darriga läget. Försäljningen haltade med en blygsam ökning. I sin första kommentar för en delårsrapport skrev hon att ”arbetet med att bli än mer relevanta i vårt erbjudande fortsätter”.
Relevans – ett ord som har dykt upp flera gånger under hennes år som Clas Ohlson-vd och som hon har tagit med sig från Ikea: Titta inte så mycket på andra utan hitta din egen väg.