Mikael Sydner: Formtoppade nischaktörer utmanar sportjättarna

Den traditionella sporthandeln har haft ett sötsurt år med både nederlag och viktiga segrar. Den största tillväxten sker inom outdoor och andra nischade koncept. Lanseringen av Racqet ser på förhand ut att ligga helt rätt i tiden.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Det var en gång för länge sen tre ohotade kungar i sportriket. Stadium, Intersport och Team Sportia ägde planen. Uppstickarna var få och de som försökte lira i högsta divisionen tog sig vatten över huvudet.

”En av de tydliga tillväxtvägarna är mer nischad handel – aktörer med vass spets och tydliga erbjudanden.”

Sedan kom norska XXL och ogenerat öppnade sportvaruhus i ett rasande tempo, fast beslutna att ta en plats i finrummet. De offensiva vapnen var ungefär desamma som redan fanns på marknaden: Utbud och pris. På torsdagar låg en fet annonsbilaga i morgonpressen och på några år växte kedjan till att bli en av landets största.

Med andra ord är mittfältet med traditionell sporthandel mer än välfyllt.

Nu ser vi i stället att en av de tydliga tillväxtvägarna är mer nischad handel – aktörer med vass spets och tydliga erbjudanden.  

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...