Mikael Sydner: Det som många kedjor gör nu borde ha skett för flera år sedan

Text: Mikael Sydner
Annons:

Alla digitaliserar och ställer om. Hos vissa är det mesta gjort, hos andra är det en sen reaktion på på lavinen: Sjösätt sparpaketet, stäng butiker, utveckla e-handeln, stäng fler butiker.

De aktörer som tidigt såg vad som var på väg att hända kalibrerade snabbt verksamheten till den nya kartan utan att samtidigt panikbromsa. Men de uppenbart goda exemplen är ganska få. ”Jag vet inte om jag kommer på någon”, säger redaktionschef Pontus Edman när jag frågar honom.

Däremot har vi lättare att rabbla kedjor som har vaknat sent och i flera fall skapat krisrubriker om butiksdöd, inte minst inom mode och sport.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...