Mikael Sydner: Den här fajten kändes spännande – för 15 år sen

Medge att det är en smula anmärkningsvärt att det fortfarande pratas om fysisk handel och e-handel som om de vore två boxare i var sin ringhörna när det egentligen är två sidor av samma mynt.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Rizzos vd Lars Fins skrev i förra veckan en debattartikel där han hyllar den fysiska butiken och där han kritiserar flera saker samtidigt som att fysisk handel motarbetas och att e-handeln får draghjälp.

”Många aktörer tog strategiska beslut att fortsätta fokusera på de fysiska butikerna. Det lämnade fältet fritt för pigga nätaktörer.”

Jag sympatiserar med Lars och andra inom fysisk handel som på många sätt har drabbats av de mycket speciella omständigheterna som vi levt under det senaste året.

Problemet fanns ju redan innan pandemin, det vet vi. Det digitala skiftet hade redan inletts. Men många aktörer tog strategiska beslut att fortsätta fokusera på de fysiska butikerna. Det lämnade fältet fritt för pigga nätaktörer som under de senaste åren har tagit miljardbelopp på marknader där sömniga ledningsgrupper och styrelser inte har sett vad som sker: Ett starkt förändrat kundbeteende.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...