Mikael Sydner: Amazon vill nog inte vara den där mobbaren som kör över alla

Big bad Amazon? Nej. Snarare en ödmjuk nykomling som känner sig för, tar ett steg i taget och lyssnar på kunderna. Det är i alla fall den bild som en talesperson hos Amazon ger Market inför ankomsten.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Amazon har tillräckligt med muskler för att köpa halva Retailsverige – eller köra så aggressivt att UC:s kommande konkursstatistik slår i taket.

Man kan säga vad man vill om Amazon, men de lyckas ofta – och helt oavsiktligt – skapa någon slags undergångshysteri inför sina intåg.

Allt det där är rent nonsens.

”Folk förväntar sig att vi ska komma in och föra en massa oväsen och strö pengar omkring oss.”

Det var alla fall intrycket efter mitt digitala möte med en talesperson hos Amazon.

Att lansera i Sverige är en stor grej, menar han.

– Amazon ser en stor potential här, vi skulle inte komma hit annars, slog han fast.

Om det beror på svenskt bredband, internetmognad eller vår starka e-handel är oklart. Det är många faktorer som ska bockas av när Amazon planerar att gå in på en marknad.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...