Michael Sandsjö: Upp till bevis för H&M – Klarar du det Helena Helmersson?

Ingen klandrar modejätten H&M för fredagens kvartalsrapport, där fokus hamnar på marssiffror sänkta av virus. Nu är det två lägen som gäller för nya vd:n Helena Helmersson: Här. Där.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Det krävdes inte många analytiker för att förpassa fredagens H&M-rapport till de så kallade handlingarna.

Allt som hände innan dagen C får vänta – nu tvingas modejätten släcka bränder på marknad efter marknad – samtidigt som nya vd:n Helena Helmersson behöver ha en plan framåt. Det som såg rätt bra ut för bara två månader sedan spelar föga roll. Nu och i morgon betyder allt.

Inte så värt att spilla bläck på vad som skedde fram till mars, alltså.

Både och, ändå.

När Karl-Johan Persson lämnade som vd pekade resultatet uppåt. Det fanns tillförsikt i siffrorna och en ny ledare som var redo att föra både H&M och modeindustrin framåt i en ännu mer hållbar riktning.

Det pratades om nya spännande marknader, Afrika till exempel, och också om fler sätt att möta kunderna på både ute i butikerna, på nätet och i det mittemellan-land som åtminstone före coronakrisen brukade kallas för omnikanal.

Vad det blir av de planerna vet ingen. I kvartalrapporten skriver H&M att den tidigare starka resultattrenden visar att bolaget har en bra grund att stå på.

Så är det ju, någonstans. Ägaren är stark, kapital finns och flera tunga åtgärder är inledda.

Kan någon ställa om är det H&M.

Samtidigt handlar alltså väldigt lite om vad som hände igår. Coronaviruset skriver om historien hela tiden. 

Frågan är därför: Att säkerställa ett modernt, lönsamt och hållbart kunderbjudande samtidigt som tusentals anställda tvingas lämna sina jobb, när butikerna är nedsläckta och pandemin inte ens peakat i en del länder.

Klarar du det, Helena Helmersson?

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...