Michael Sandsjö: Ska det vara så svårt att få ur sig ett hej

I den svårt konkurrensutsatta detaljhandeln finns det ett par basala delar av det fysiska butikslivet som kedjorna behöver förstå. På delad förstaplats: Att skaffa sig en kultur som konverterar och att rekrytera medarbetare som förstår och bidrar till den.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Ska det vara så svårt att få ur sig ett ”Hej och välkommen. Säg till om jag kan hjälpa dig med något”?

Faktiskt. I alla fall om du jobbar i butik.

Daymakers senaste undersökning visar visserligen att det har börjat hända något, men en allt för stor del av detaljhandeln verkar fortfarande ha betydande problem med det mest elementära. Att se kunden och att få kunden att känna sig sedd.

Ska retailbolagen kunna behålla sin relevans, är det dags att ta sig själva och kulturen på mycket större allvar.

Ska retailbolagen, utsatta för bredare och spetsigare konkurrens än någon gång tidigare, kunna behålla sin relevans, är det dags att ta sig själva och kulturen på mycket större allvar.

Nivån måste skyhöjas och resan dit börjar redan i rekryteringen. 

Den som vill jobba inom detaljhandeln 2020 måste direkt få veta vad som krävs. I medmänsklighet. I bemötande. I socialt ansvarstagande. 

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...