Michael Sandsjö: Nya butiksformat är ingen nyhet – det är en nödvändighet

När Ikea kallar till pressträff kommer man. Som i juni 1965, då Ingvar Kamprad sågs puffa på sin pipa och skåda in i framtiden på parkeringen utanför det nyinvigda varuhuset i Kungens kurva i Stockholm.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

När den mytomspunne grundaren klippte bandet lär de nästan 30 000 ditresta ha klättrat på varandra för att vara först in.

Historien säger till och med att flera av de gravallvarliga reportrarna som var där för att bevaka tillställningen hade svårt att dölja sin upphetsning. 

Ett 48 000 kvadratmeter stort möbelvaruhus intill E4:an. En investering på 17 miljoner kronor. Självbetjäning, köttbullar och plastbollhav.

Det här var stort på riktigt.

Sedan gick tiden. Sedan kom nätet. Sedan kom en helt annan konkurrens om människors tid, lust, plånböcker och ideal. 

Sedan lämnade Ingvar och Ikea gick in i en helt ny tid, med helt nya krav på sig.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...