Michael Sandsjö: Krångliga betalningar kan bli kostsamt i längden

Flera kanaler, men en och samma köpupplevelse. När framtidens handel blir allt mer sömlös måste betalningslösningarna följa med. Håll det enkelt, ta bort onödig friktion när det är dags att checka ut, men viktigast av allt: Lyssna på dina kunder.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

I en tid då fler och fler börjar förstå vikten av en bra kundresa återstår fortfarande en liten detalj: betalningen.

Att låta kunderna göra rätt för sig är inte jätteenkelt på sina håll.

Ett oväntat hinder på vägen och – swish – produkterna stannar kvar i varukorgen och konverteringen går i stå.

”Man orkar liksom inte med e-handlare som ska veta allt om dig. När de började fråga om vilket stjärntecken jag är född i tackade jag för mig. Synd på så fina tröjor”, säger kompisen avmätt från soffan hemmavid.

Du kan behöva se över sätten det går att betala på hos dig.

Själv fryser jag till is varje gång jag ska handla Robux (spelvaluta) till elvaåringen. Mina kortuppgifter finns visserligen inmatade i deras system för alltid, men när jag måste gissa vad som är en butiksfasad och inte ger jag upp.

Ni vet vad jag pratar om – man blir galen. Och, nej: vi är inte robotar.

Men irritationen behöver inte bara vara digital.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...