Michael Sandsjö: Gud har bestämt sig för att prata – frågan är bara om vad
Amazon har kallat till presskonferens.
Gud har bestämt sig för att prata.
TT släppte bomben i går eftermiddag och nyheten spreds så klart som en viral löpeld på nätet.
Är det nu historien för svensk detaljhandel skrivs om på riktigt?
Lite oklart.
Amazons kommunikationsstrategi får Spotifys affärsmodell att framstå som transparent, men eftersom inbjudan tydligen kommer från Amazon Web Services lär det snarare snackas serverhallar och cloud-tjänster än e-handel.
Och vad betyder då det?
En hel del. Mark och moln. Under, just det, stort hemlighetsmakeri, har Amazon köp 300 000 kvadratmeter yta i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm för totalt 60 miljoner kronor.
Inte jättemycket pengar för Jeff Bezos och hans ”trillion dollar company”. Mer för de tre mälardalskommunerna och såklart stort för de som (fått skriva på ett saftigt sekretessavtal) blivit anställda.
Amazons kommunikations-strategi får Spotifys affärsmodell att framstå som transparent.
Hur som helst: Retaildelen kittlar mer. Med tanke på allt som har tänkts, sagts och skrivits om Amazons förestående e-handelsinbrytning i Sverige riskerar många (de få utvalda) att gå besvikna från onsdagens sammankomst.
För dig som hoppade hit direkt (sönderstressad av ämnet): Efter flera års spekulerande fanns det ”trovärdiga källor” på att Amazon skulle vara igång på den svenska marknaden redan till Black Friday. Varorna skulle skickas från Tyskland.
Av det blev det – nothing.
I morgon sägs det att Amazon ska komma med två rejäla nyheter i samband med en presskonferens i Stockholm.
Det ber ALLA att få återkomma om.
Däremot blev den grejen lite ljummen när det började komma flashar om att Microsoft köper mark i Gävle och Sandviken.
Bill Gates ska bygga datacenter för 269 miljoner kronor.
Kan vi prata om det tills vi vet lite mer om vad Amazon vill?