Michael Sandsjö: Bra att frågan om den osunda returkulturen breddas

Håller e-handelns returhysteri på att lägga sig? För att retailföretagen ska kunna ta sig ur det ohållbara ekorrhjulet krävs en helt annan service till kunderna innan produkterna väl läggs i varukorgen.
Annons:

Tar en korv och en Pucko medan jag väntar på att OKQ8-killen hämtar mina paket.

Efter två-tre minuter kommer han ut från bakutrymmet med två vagnar, fyllda med kartonger i olika storlekar.

– Vi har fått tillökning, säger jag och lägger nästan till ett ”sorry”.

Tänker lite på hans rygg som kommer att göra ont om han fortsätter sådär.

I en mördande konkurrens vågar ingen kliva av – trots att det är uppenbart att det lämnar spår både på klimatet och på lönsamheten.

– Du, det här är ingenting. Du anar inte hur mycket en del beställer. Och skickar tillbaka. Och beställer igen. Så fortsätter det ända fram till påska, säger han och skrattar.

Men faktum är ju att jag gör det. Anar.

Det har länge pratats om en helt ny returneringskultur, där svenska konsumenter varje år skickar tillbaka över tre miljoner varor som köpts online.

Störst andel returer har klädhandeln, där det är return to sender på vart femte köp.

Passar, passar inte. Passar, passar inte.

Who cares?

När det däremot har funnits uppgifter om att många returer först skickas utomlands för att packas om (av kostnadsskäl) är det nog ändå dags att börja dra öronen åt sig. Och  det aktualiserades såklart ännu mer i dag när Breakit, genom god journalistik, avslöjade att så faktiskt är fallet. De turerna får såklart en helt annan påverkan på miljön än om varorna ”bara” hade gått på de svenska vägarna.

Logistikhoppet

Zalando i Danmark låter privatpersoner hämta och lämna paket och forskare på Göteborgs universitet har lyft alternativet att låta kunder skicka vidare sina returer direkt till en annan kund.
Mitt i det pågående leverans­kaoset finns det ändå hopp om en ­sundare logistik – men det behöver gå snabbare.

De fria returerna är ett gissel på många sätt.

Det är slit och det är släng, helt på kundernas villkor.

I en mördande konkurrens vågar ingen kliva av – trots att det är uppenbart att det lämnar tydliga spår både på klimatet och på lönsamheten.

Men – och det är nu det kanske händer: Enligt Postnord och den senaste E-barometern visar det sig att 69 procent av e-handelsföretagen inte erbjuder fria returer längre. Dessutom har an­delen konsumenter som tycker att det är viktigt sjunkit från 86 till 79 procent.

Hälften av e-handlarna erbjuder dock fri frakt om ordern blir tillräckligt stor.

Men något har alltså hänt och det är på tiden, för hela den här vridna logistikapparaten kostar mer än den smakar och att vänja kunderna vid att det går lika bra att inte handla känns osmart.

Gratis är liksom inget värt.

Vägen framåt är vinglig, men det finns ett ord att hålla sig vid: medvetenhet.

Kunderna behöver få bättre information om produkterna. Träffsäkrare rekommendationer.

Ny teknik som hjälper till att välja rätt redan framför skärmen och lösningar som gör det möjligt att testa produkterna hemma, fast virtuellt. Digitala showrooms är inte längre jättelångt bort.

Samtidigt krävs förstås ett starkare hållbarhetsfokus. Den som vill vinna framtidens kunder måste ta hållbarhetsfrågan på mycket större allvar.

För övrigt syns den stora strukturomvandling vi pratar så ofta om som bäst hemma i den lilla staden.

Butikslokalerna som blivit något annat. Kaféerna och frisörerna. Pizzeriorna och de lokala politiska föreningarna som flyttat in på det bästa hörnet. Tandläkare och thaimat i stället för sporthandlaren och han som drev skobutiken i så många år.

Gubbarna som saknar snacket på stan och familjerna som egentligen vill ha en levande citykärna, men som ändå väljer köpcentrumet en halvtimme bort.

Det går snabbt nu, men det går ännu snabbare på Ica, Hemköp och OKQ8.

Här fullkomligen väller den nya tiden in.

– Black Friday blir intressant, säger OKQ8-killen, medan han blippar mina paket. Förra året var nämligen helt galet. Och julen vill jag inte ens tänka på.

Alternativet kunde vara att planera inköpen lite bättre, tänker jag.
Kanske köpa mer varje gång, men inte lika ofta.

Den som vill vinna framtidens kunder måste ta hållbarhetsfrågan på mycket större allvar.

Kanske gå ihop med en vän och beställa tillsammans, eller helt enkelt ställa upp på det faktum att den ständiga påverkan på ­miljön måste kosta. Vill du kunna skicka tillbaka det som inte passar får du faktiskt betala.

Ergo: Retailföretag som vill hoppa av ekorrhjulet måste bli mycket bättre på att kommunicera med sina kunder kring de
här frågorna. Öka medvetenheten om både produkter och ­transporter.

Om lojaliteten att handla återkommande finns där borde det också finnas engagemang och tid för att sätta sig ned och prata om vad som faktiskt är hållbart och inte.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...