Marie Hillblom: Kan min drömdejt avslöja hur du ska bygga kundlojalitet?

Donald Trump, Mikael Perbrandt eller Ryan Reynolds. Vem av dem jag drömmer om att dejta kan vara nyckeln till hur kundlojalitet ska byggas i framtiden.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Cate Trotter, Londonbaserad retailexpert med koll på framtidstrenderna, ställer dejtingfrågan till mig och alla andra i publiken på branschdagen Retail day i Borås. Svaret ger en vink om hur handeln måste tänka för att vinna kundens lojalitet, ja och helst komma ett steg längre i kundrelationen än den som kundlojalitet hittills inneburit.

Jag räcker upp handen för Ryan Reynolds, tvålfager skådis som lanseras som ”the happier she is, the better”.

Jojo, jag menar det.

För det handlar om mer än yta. Bilden av Ryan Reynolds som ömt ser på sin partner och barnet i hennes famn, samtidigt som han har ett tryggt grepp om det andra av sina två barn.

Jag lockas av gemenskapen, tillhörigheten och en familj på väg mot upplevelser tillsammans.

Det handlar om att ha en öppen blick som ser kunden rakt i ögonen och fångar in med en stark och trovärdig story.

Jag tror att Cate Trotter är på rätt spår när hon vill få branschen att förstå att Ryan Reynolds symboliserar framtidens kundfokuserade bolag som kan räkna med en lönsamhet som är 60 procent bättre än det utan kundfokusering. Men att bara ha ett lojalitetsprogram rakt upp och ner räcker inte – det är ett som är säkert.

Hur många lojalitetsprogram är jag själv med i utan att nyttja? Säkert inte långt ifrån de 14,3 som amerikaner uppges vara, men där de interagerar med mindre än hälften. Jag är likadan.

Fler än 70 procent säger också att lojalitetsprogram knappast framkallar lojalitetskänsla i dem. Hur ofta öppnar jag ens mejlen med erbjudanden?

Nästa generations kundlojalitet bygger på mer än att få mina kunddata att mata in i smarta IT-system. Det handlar om att bli ett företag som skapar känsla, berättar en story och står för värden som kunden vill länka ihop sig med (just nu är hållbarhet ett av de hetaste, men det kan lika gärna vara normbrytande och mångfald à la Hope) och helst skapa sin identitet kring. För en kund vill känna sig speciell, utvald och sedd. Varumärket skapar en gemenskap, en plattform där kunden vill vara en del för att manifestera sig själv.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...