Lars Welin: Franchise fostrar vinnare
Lokalkännedom, affärsmannaskap, påhittighet och uthållighet. Det är några av nyckelfaktorerna bakom lyftet för handlarägda Hemköp.
Många hyllar entreprenörskapet.
Det tycks ibland vara något av en frälsning för alla former av företagande.
Markets och Icanyheters sammanställningen visar att det faktiskt är rätt.
Handlarägda Hemköp presterar överlag mycket bra. Både vad gäller försäljningstillväxt och resultat.
Att tänka som en handlare, är ett begrepp i dagligvaruhandeln. Det innebär i huvudsak att man ser saker ur kundens perspektiv. Och agerar därefter.
Att ha tillgång till ett starkt varumärke och ett väl utvecklat koncept är grunden. Men att sedan efter eget huvud kunna skruva på utförandet och se möjligheter på den lokala marknaden ger en stor effekt.
Det är bara att se på marknadsledaren som har drygt hundra års erfarenhet av handlarskap under ett gemensamt varumärke.
Otåliga handlare är ett bra sätt att driva utvecklingen framåt.
Att vara egen företagare innebär också ett helhetsansvar, för anställda och för ekonomin. Men ur det ansvaret kommer ofta en stor portion kreativitet, uthållighet och – inte minst – en vinnarmentalitet.
Hemköp som helhet får mer kraft med köpmännen som en ”blåslampa” på kedjans ledning. Otåliga handlare är ett bra sätt att driva utvecklingen framåt, även om det leder till en viss friktion längs vägen.
Med handlardrivna butiker blir Hemköp en starkare aktör. Något som också stärker kedjans attraktionskraft när det gäller att locka framtidens entreprenörer.