Lars Welin: City Gross behöver muskler för att kunna växa och ta andelar

Framgångsrika affärer kräver ofta momentum, vilket innebär att ägaren kan trycka på gasen när det är gynnsamt på marknaden.
Text: Lars Welin
Annons:

Bergendahls har under de senaste 20 åren gått från att vara en renodlad dagligvaruverksamhet till att bli en detaljhandelskoncern. Det har varit en väg kantad med tuffa utmaningar och som gett koncernen en ansträngd ekonomi.

När nu dagligvarudelen och de övriga verksamheterna står inför nya utmaningar blir det allt mer nödvändigt att titta på externa lösningar.

Kärnverksamheten, dagligvaror, möter en ny verklighet i form av en snabbt växande e-handel kombinerat med ökad tyngdpunkt på närhandel – två segment som dagens City Gross i princip inte är närvarande i. Kedjan har även flera vita fläckar på kartan, exempelvis saknas butiker helt i Göteborg.

Eko har ”återstartats” och växer nu, vilket kräver kapital om kedjan ska kunna bli större och ta andelar på kort tid. Ambitionerna är också höga kring inredningskedjan Granit, inte minst på det internationella planet. Och bijouterikedjan Glitter kräver både omtanke, en nystart och en snabbt växande e-handel om det konceptet ska lyckas.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...