Kalle Östgren: Vi hade fel förväntningar – Amazon gör en Lidl

Amazons lansering i Sverige inväntades med skräckblandad fascination, men när den väl kom tyckte många att det var ett antiklimax. Det finns två viktiga orsaker bakom de missriktade förväntningarna.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Stora resurser kan användas på olika sätt – och det kan vara lätt att tro att den som har en nära på oändlig ekonomisk kraft kommer att satsa den för att presentera den ultimata lösningen direkt, på premiärdagen.

”Bedömningen av styrkan hos Amazon är inte fel, men ger upphov till en missbedömning.”

Jag tror att detta är en första viktig orsak bakom att Amazons svenska lansering delvis möttes av förvåning. Under flera år spekulerades det intensivt om när Amazon skulle braka in i Sverige. Den amerikanska e-handelsgiganten beskrevs ha ”resurser som en mindre stat” och kunna ”köra över den svenska handeln helt, om de skulle bestämma sig”. Bedömningen av styrkan hos Amazon, som 2019 omsatte ofattbara 280 miljarder dollar, är inte fel, men ger upphov till en missbedömning. För med de resurserna måste väl Amazon öppna en näst intill optimal nätbutik när de till slut kommer, väl?

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...