Julia Forsberg: Siffermässigt uselt år för H&M – men imponerande vändning
Bättre än väntat – så kan H&Ms år sammanfattas efter att bokslutet presenterades i dag.
Att det har varit ett tufft år för detaljhandeln och inte minst för modehandeln är ingen nyhet. Och precis som resten av branschen har modejätten fått se sina försäljningssiffror rasa. När pandemiåret summeras har H&M tappat 18 procent av sin försäljning.
Under andra kvartalet sjönk försäljningen med hela 50 procent och resultatet var lika blodrött. Men under tredje kvartalet hände något – trots ett tapp i försäljningen lyckades H&M vända till ett positivt resultat. Och trenden fortsatte i kvartal fyra.
Resultatet efter skatt för helåret landade på 1 234 miljoner kronor. Trots att det bara är en bråkdel av resultatet på 13 443 miljoner kronor från året innan, framhåller vd Helena Helmersson att en stark och lönsam tillväxt på online tillsammans med bra kostnadskontroll gör att H&M kan avsluta räkenskapsåret med en stark finansiell ställning.
”Precis som resten av branschen har modejätten fått se sina försäljningssiffror rasa.”
Och ladorna är fulla. H&M har mer likvida medel vid utgången av november 2020 än de hade vid utgången av november 2019. Det finns en buffert att ta av när H&M flaggar för att även det första kvartalet på det nya räkenskapsåret kommer att påverkas mycket negativt av pandemin.