Julia Forsberg: Siffermässigt uselt år för H&M – men imponerande vändning

H&M avslutar, trots ett tufft år, med vinst. Den nedåtgående trenden i försäljningen håller i sig, men samtidigt har bolaget genomfört ett gediget förändringsarbete och tagit kontroll över kostnaderna.
Text: Julia Forsberg
Annons:

Bättre än väntat – så kan H&Ms år sammanfattas efter att bokslutet presenterades i dag.

Att det har varit ett tufft år för detaljhandeln och inte minst för modehandeln är ingen nyhet. Och precis som resten av branschen har modejätten fått se sina försäljningssiffror rasa. När pandemiåret summeras har H&M tappat 18 procent av sin försäljning.

Under andra kvartalet sjönk försäljningen med hela 50 procent och resultatet var lika blodrött. Men under tredje kvartalet hände något – trots ett tapp i försäljningen lyckades H&M vända till ett positivt resultat. Och trenden fortsatte i kvartal fyra.

Resultatet efter skatt för helåret landade på 1 234 miljoner kronor. Trots att det bara är en bråkdel av resultatet på 13 443 miljoner kronor från året innan, framhåller vd Helena Helmersson att en stark och lönsam tillväxt på online tillsammans med bra kostnadskontroll gör att H&M kan avsluta räkenskapsåret med en stark finansiell ställning.

”Precis som resten av branschen har modejätten fått se sina försäljningssiffror rasa.”

Och ladorna är fulla. H&M har mer likvida medel vid utgången av november 2020 än de hade vid utgången av november 2019. Det finns en buffert att ta av när H&M flaggar för att även det första kvartalet på det nya räkenskapsåret kommer att påverkas mycket negativt av pandemin.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...