Julia Forsberg: Norska ägarna har trimmat Hemtex – räkna med fortsatt tillväxt

Tillväxtresan ser ut att kunna fortsätta för Hemtex. Bolaget tappar försäljning under sista kvartalet, men levererar en tillväxt på helåret. Samtidigt har försäljningen per kund ökat och lönsamheten i bolaget förbättrats.
Text: Julia Forsberg
Annons:

Hemtex, som länge präglats av problem med tillväxten, fick återigen fart under den nya ägaren Kid. Det norska bolaget köpte kedjan från Ica i maj 2019 och under resterande av det finansiella året hade Hemtex en tillväxt på 12,5 procent i jämförelsebara intäkter. 

”Fram till utbrottet av covid-19 ökade intäkterna från de jämförelsebara butikerna med 18,3 procent.”

Ägaren Kid är marknadsledare på hemtextilier i Norge, enligt deras årsrapport 2019 hade de en marknadsandel på 37 procent. Och de var redo att satsa på den svenska kedjan. Synergieffekterna skulle få ned kostnaderna samtidigt som Kid planerade att lägga 40-45 miljoner norska kronor på konceptutveckling, ometablering och expansion av butiksnätet varje år.

Även året 2020 började starkt. Fram till utbrottet av covid-19 ökade intäkterna från de jämförelsebara butikerna med 18,3 procent. Men efter den 11 mars rasade försäljningen med 22,8 procent under resterande delen av det första kvartalet. 

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...