Julia Forsberg: Lykos tillväxtresa är inte fri från utmaningar

Lyko har gått starkt genom pandemin och presenterar höga tillväxtsiffror under 2020. Ett flertal satsningar tyder på att tillväxtresan inte är över än. Försäljningen ökar på hela den Nordiska marknaden och företaget expanderar till fler länder i Europa.
Text: Julia Forsberg
Annons:

När Lyko i dag presenterade sina siffror för årets tredje kvartal kunde det konstateras att företaget haft en stark försäljningstillväxt, trots ett stort tapp i fysiska butiker.

”Det kostar att växa. Bruttovinstmarginalen minskade.” 

Tillväxten online låg på 67,8 procent under det tredje kvartalet, jämfört med samma period året innan. Hela 82,2 procent av företagets totala försäljning sker nu via e-handel.

Totalt under perioden januari till september har företaget haft en försäljningstillväxt på 41,2 procent.

Men det kostar att växa. Bruttovinstmarginalen minskade både för det enskilda kvartalet och sammanslaget för perioden januari till september i år. Företaget själva förklarar det med den starka tillväxten online där marginalerna är lägre. Samtidigt ökar de externa kostnaderna för bland annat frakt.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...