Julia Forsberg: Dags för H&M att gå från ord till handling – och göra en verklig omställning
Året avslutas med ett bakslag för både branschen och jätten H&M. När smittspridningen tog fart igen under hösten suddades sommarens tendenser till återhämtning ut.
Fram till slutet av november hade branschen totalt tappat 17,8 procent av försäljningen i år, enligt Svensk Handel Stils Stilindex. När H&M avslutar sitt räkenskapsår i november har de totalt tappat 18 procent. Det går alltså varken bättre eller sämre för branschens stora jätte.
”När försäljningen från fjärde kvartalet presenteras nämns inget om att den vändningen skulle ha hållit i sig.”
Trots det kunde H&M lämna ett positivt besked i slutet av tredje kvartalet, när de mitt i en kris lyckades vända förlusten till en vinst. Men när försäljningen från fjärde kvartalet presenteras nämns inget om att den vändningen skulle ha hållit i sig under årets sista månader.
Däremot höll återhämtningen i försäljningen i sig en bit in i sista kvartalet, vilket gjorde att det totala tappet för fjärde kvartalet endast landade på tio procent. Men kvartalet avslutas med en nedåtgående trend.