Foto: Andreas Carlsson

Helen Preutz: Nu är det upp till bevis – ta jämställdheten på allvar

Markets granskning ger en nedslående bild av en bransch hopplöst långt från målet om jämställda ledningsgrupper. Detta trots evidens för sambandet mellan diversifierat ledarskap och högre lönsamhet. En ljusglimt är H&M:s val av en kvinnlig vd som kanske ger handeln en spark i baken för att öka takten på jämställdhetsarbetet och skrota föreställningar om att familjeliv och vd:skap är omöjligt att få ihop.
Text: Helen Preutz
Annons:

Debatten om jämställda bolagsstyrelser har pågått så länge jag kan minnas. Förslag om könskvotering inom bolagsstyrelser har röstats ner av svenska politiker, till skillnad från i till exempel Frankrike och Tyskland där könskvotering inom bolagsstyrelser är lagstadgat (Finland, Norge, Belgien och Nederländerna har liknande krav). I stället har politikerna överlåtit ansvaret åt bolagen själva att driva utvecklingen. Och det har gått – sådär.

Enligt Markets granskning har 24 av de 100 största svenska retailbolagen en fördelning på minst 40/60 procent mellan kvinnor och män i styrelserna, arbetstagarrepresentanter borträknade.

Det speglar i stort resultatet i fjolårets Allbrightrapport där börsbolagens jämställdhetsarbete kartlagts.

Rapporten visar förvisso att arbetet går framåt och att andelen bolag på ”gröna listan”, det vill säga som har en fördelning på minst 40/60 mellan kvinnor och män har ökat. Men andelen börsbolag som kvalar in på listan är fortfarande mindre än en femtedel.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...