Helen Preutz: Lyko vill bli störst, bäst och vackrast – men även de har skönhetsfläckar

Spegel, spegel på väggen där. Säg vem som skönast i branschen är. Vansbro-baserade Lyko är en stark kandidat som kan imponera med snabb tillväxt. De fysiska butikerna må vara en skönhetsfläck, men behövs för helheten, hävdar bolaget.
Text: Helen Preutz
Annons:

Skönhetsaktören Lyko har lyckats med en svår ekvation – nämligen att kombinera en hög tillväxttakt med ökad lönsamhet. Under det första kvartalet i år ökade försäljningen, i synnerhet online. Samtidigt fördubblades rörelseresultat i måttet EBITDA och rörelsemarginalen ökade. Även bruttovinstmarginalen ligger i stort sett oförändrad på en hög nivå.

Medan andra aktörer i branschen satsar stort på reklam sociala medier har Lyko istället investerat i tv-reklam vilket, enligt bolaget själva, gett god effekt i form av högre varumärkeskännedom. 

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...