”Bebisretail – en fyrakilosvara som fräter djupa hål i plånboken”

Man tror man förstår något om retail – men så står man öga mot öga mot prislappen på en norsk barnvagn. Markets Michael Sandsjö går på semester och på föräldraledighet. Med nyvunna insikter om detaljhandeln.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Jag hade velat gå på Phil Collins på Friends Arena nyligen, men var inte tillräckligt på hugget när biljetterna släpptes.

Nu ser jag att publiken ”fick exakt vad den ville ha”, vilket gör mig ännu mer stressad över att jag inte var där.

Det här hade jag velat ha av Phil Collins: En Stokke Trailz 2.0 Duovagn. En grön Stokke Tripp Trapp. En naturfärgad Stokke Sleepi och ett paket Losec Mups.

Skit i ”In the air tonight”, ”You can't hurry love och ”A groovy kind of love”. Det är bra låtar, men inte omistliga.

Nä, det jag behöver är barnsaker och jag gör det omedelbart. ETA av ny människa när som helst.

Vi snackar last mile nu. Har inte ultraljuden varit packade handlar det om en liten grabb. Fantastiskt, förstås. Förväntan är skyhög, men frågorna är många och kopplingen till detaljhandeln oundviklig.

Kommer över en artikel som berättar att ett barn kostar omkring 1,4 miljoner kronor fram till de fyller 19 år.

”Störst påverkan på ekonomin har bebisar eftersom en förälder tar ut föräldraledighet och inkomsten blir lägre. Till nyfödda behövs också saker som barnvagn och bilbarnstol som kostar mycket pengar att köpa”.

Det här kan jag intyga. Det kostar alltså pengar redan INNAN själva huvudprodukten har anlänt.

Märkligt. Hur kan en osedd vara på typ fyra kilo, med vag produktbeskrivning och oklart leveransdatum generera så mycket inköp, fräta så djupa hål i plånboken och få mig att glömma bort en Phil Collins-spelning?

Det är livet, Michael. Och behovshandel.

Kommer det snö handlar vi snöskyfflar. Blir det värmebölja ska vi ha fläktar.

Kommer det barn – ja, då ska vi helt enkelt inte ha en biljett till Phil Collins.

Med allt detta sagt ber jag att få konstatera följande: Det är en helt ny värld där ute.

En värld full av både fysiska butiker och e-handlare som jag inlett en relation med och som har min lojalitet. Nu och för en lång tid framöver.

Det är nämligen det som är grejen för den här vällingdoftande delen av retailindustrin: Att vara med kunderna så långt upp i åren som det bara går.

1,4 miljoner kronor (okej, allt hamnar inte hos detaljhandeln) fram till 19-årsdan.

”Hang in long enough”, som Phil Collins lär ha levererat på Friends Arena.

Enligt de som var där.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...