Andreas Dyrberg Skog: Nu slåss alla om de miljömedvetna modekunderna

Miljöfrågorna hamnar allt högre på dagordningen hos svenskarna – och nu slåss modebutikerna om de medvetna kunderna. Satsningarna har avlöst varandra den senaste tiden, men glöm inte att titta bakåt.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Greta Thunberg har nyligen landstigit i New York efter att ha seglat över Atlanten. Hon möttes av ett enormt medieuppbåd.

Allt den 16-åriga klimataktivisten gör genererar rubriker.

Hon är en starkt bidragande orsak till det växande engagemanget för miljöfrågor – vilket i sin tur påverkar handeln.

Allt fler kunder tycker att det är viktigt att välja miljövänliga varor. Sedan länge har trenden varit stark i dagligvaruhandeln, men de senaste åren har intresset för hållbara varor ökat även i sällanköpshandeln – inte minst inom mode. 76 procent av konsumenterna tycker att det är viktigt att handla miljövänligt när de köper kläder, skor och accessoarer, enligt Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.

Och många i modehandeln är med på noterna. Det har varit svårt att undgå om man följt nyhetsflödet under de senaste månaderna. Pressmeddelande efter pressmeddelande har berättat om nya satsningar som ska göra det lättare för kunderna att konsumera mer hållbart.

Gina Tricot har börjat hyra ut kläder.

Scorett hyr ut skor.

Kappahl berättar att all företagets denim nu är ”mer hållbar”.

Zalando öppnar second hand-butik och testar att låta kunder klimatkompensera sina köp, med stor respons.

En kedja som Myrorna ser förstås möjligheter att växa i det rådande klimatet och rullar ut flera nya projekt under hösten: pop up-butiker, lånegarderober, inredningstjänster, personal shoppers och kläduthyrning.

Kampen om de miljömedvetna kunderna hårdnar – och i takt med att de blir allt mer pålästa så kommer också kraven att skärpas.

Kampen om de miljömedvetna kunderna hårdnar – och i takt med att de blir allt mer pålästa så kommer också kraven att skärpas.

Det gör det viktigare för modeindustrin att se bakåt i kedjan, för det är i produktionsfasen som 80 procent av ett plaggs klimatpåverkan uppstår. Det visar forskning från Mistra Future Fashion.

Samma forskningsinstitut slår också fast att många svenska aktörer har tagit stora steg framåt på området de senaste åren, men att de kan göra mycket mer.

Och även om modehandeln agerar för att minska sin klimatpåverkan i produktionen så behöver de bli bättre på att kommunicera det till kund.

Hos många stora modehandlares nätbutiker går det, efter en stunds letande, att söka upp varor som uppges vara mer hållbara – men det borde vara enklare att hitta.

Flera kedjor använder egna märkningar, men det är svårt att hitta information om vad de konkret innebär. På vilket sätt minskar kunden sin klimatpåverkan genom att välja just det här plagget? Kappahls ”mer hållbara denim” är ett bra exempel – mer hållbar än vad? Gör informationen tydligare för kunden.

Samtidigt som många företag arbetar med att minska sin miljöpåverkan så finns det också en hel del som inte gör något alls.

Hela 22 procent arbetar inte aktivt med hållbarhetsfrågor, enligt Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.

För dessa företag är det verkligen dags att kliva ut från skamvrån och ta tag i miljöfrågorna. Det gynnar både affärerna och planeten.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...