Andreas Dyrberg Skog: Ingen i branschen är mer rock’n’roll

Det är omöjligt att inte imponeras – och charmas – av Dollarstores vilda framfart. Det finns ingen kedja som är så mycket rock’n’roll i svensk detaljhandel. Nu får Europa se upp när Ahlberg & co tar lågprismaskinen över gränsen.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

I dag öppnar Dollarstores hundrade butik och kedjan firar med ”EPISK fest!” i alla butiker i hela landet.

Och Dollarstore har anledning att fira. Få fysiska kedjor har haft så stark tillväxt de senaste åren. Under 2010-talet har nettoomsättningen ökat med 376 procent.

Ännu mer imponerande är att kedjan växer med lönsamhet. 2018 redovisades ett rörelseresultat på 131 miljoner kronor med en nettoomsättning på 2,4 miljarder kronor.

Dollarstore surfar högst upp på den starka lågpristrend som präglar handeln. Hushållen har blivit allt mer prismedvetna och med en lågkonjunktur runt hörnet kan discount-kedjorna räkna med ytterligare tillskott i kundstocken.

Men låga priser leder inte automatiskt till framgång – se till exempel på Netto och Karlsson.

För Dollarstore går det att peka på flera faktorer bakom succén.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...