Viktigaste pusselbitarna för att du ska bli en drömchef: ”Kraven har förändrats”

Det ställs höga krav på handelns chefer. Kommunikation, kompetens och flexibilitet är nyckelord när de handelsanställda får tycka till om chefens viktigaste egenskaper. ”Förr räckte det med att peka med hela handen. Det beteendet accepteras inte i dag”, säger ledarskapsexperten Claes Linusson.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Så ska chefen vara

De tio mest efterfrågade egenskaperna i platsannonser för chefer och arbetsledare.

1. Pedagogisk 32%
2. Examen 30%
3. Ledarskapsförmåga 24%
4. Budgetansvar 22%
5. Strukturerad 20%
6. Trygg 20%
7.  Driven 19%
8. Positiv 18%
9. Intiativtagande 17%
10. Inspirerande 17%

Källa: Utbildning.se, undersökningen omfattar 2 000 platsannonser

Hur ser handelns drömchef ut? Market har frågat de handelsanställda om vilka egenskaper de tycker är viktigast hos en ledare. De har också fått bedöma ledarskapet hos sina närmsta chefer – och peka ut deras största brister.

De anställda vill bland annat ha chefer som ger dem förtroende, är flexibla, kommunikativa, coachande och som låter medarbetarna utvecklas. (Se hela resultatet från undersökningen nedan).

Claes Linusson, vd på konsultfirman Contra Sweden, jobbar med ledarutveckling och mentorskap inom svensk detaljhandel. Han känner igen kraven på cheferna från liknande undersökningar.

– Många tror att just deras bransch innebär speciella krav, men när det gäller drömchefens egenskaper så är det väldigt mycket som är detsamma, oavsett bransch. Resultatet är jätteintressant och användbart för chefer i praktiken. Jag tycker att de ska sätta sig ner med medarbetarna, visa dem undersökningen och fråga ”Hur tycker ni att det är hos oss?”, säger Claes Linusson.

Det är vanligt att medarbetarna känner att företaget inte utnyttjar deras kompetens.

Den egenskap som efterfrågas av flest medarbetare i Markets undersökning är chefer som låter de anställda utvecklas.

– Det är vanligt att medarbetarna känner att företaget inte utnyttjar deras kompetens. De tycker att de går på halvfart och vill utvecklas.

Egenskaper för gott ledarskap

Claes Linusson, vd, Contra, om tre nyckelegenskaper för gott ledarskap:

Flexibel: Alla medarbetare är olika och har olika förutsättningar. Som chef gäller det att lära känna medarbetarna för att kunna se varje individs förutsättningar och anpassa ditt ledarskap. Vissa behöver ett tydligt och instruerande ledarskap, andra kan du delegera till.

Kommunikativ: En bra ledare måste kunna växla mellan att vara tydlig och lyhörd. Det håller inte att peka med hela handen. Du måste kommunicera och förklara varför du vill att medarbetarna agerar på ett visst sätt.

Kunnig: Det är viktigt att ha goda kunskaper om branschen och vad som är viktigt för  verksamheten. Det skapar förtroende hos medarbetarna – och de märker snabbt om du har brister på det här området.

Det finns alltså mycket outnyttjade resurser bland företagens personal?

– Ja, i många fall skulle företag inte behöva nyanställa, men de har inte tillräckligt bra dialog med medarbetarna och lyckas därför inte utnyttja den kompetens som redan finns i organisationen.

– Jag hör ofta chefer säga att de har så mycket att göra att de inte hinner sätta sig ner och tala med medarbetarna, men att lägga tid på att lyssna på sina anställda hör till de bästa investeringar du kan göra som chef, säger Claes Linusson.

De flesta medarbetarna i Markets undersökning vill inte ha en auktoritär chef utan föredrar en ledare som är transparent, öppen för diskussion och som delegerar beslut.

– Där har synen på ledarskap förändrats under de 20-25 år som jag har varit aktiv i detaljhandeln. Förr kunde du nå framgång med ett ledarskap där du pekade med hela handen. I dag accepterar inte medarbetarna det, utan kräver att chefen motiverar sina beslut. Hela samhället har blivit mindre hierarkiskt och det påverkar även synen på ledarskapet. I dag krävs en plattare organisation där chefen är en i teamet. Chefens roll är att motivera medarbetarna, utveckla deras kompetens och serva dem med allt de behöver för att prestera – för gör medarbetarna ett dåligt jobb så gör du som ledare ett dåligt jobb.

Samma ämne:
Loading...