Robotarna på frammarsch – här är fyra framtidsyrken att satsa på

Yogainstruktörer i butikerna. Dataanalytiker på kontoret. Och någon som kan sköta transporten från lagret. Trots att maskinerna tar över många jobb ökar också handelns behov av arbetskraft i digitaliseringens spår. Här är fyra kommande jobb:
Annons:

Instruktörer. Butikerna omvandlas till tjänstetempel

I digitaliseringens spår satsar många kedjor mer på e-handel och drar ned på antalet fysiska butiker – men de butiker som man satsar på är mycket viktiga för att förmedla rätt känsla och bygga varumärket.

– De fysiska butikerna får en större och viktigare roll. Där är medarbetarna lika mycket rådgivare som säljare, de kan produkterna och levererar ofta också tjänster till kunderna, säger Emma Hernell, tillträdande vice vd för HUI Research.  Det behövs fler och kunnigare medarbetare som kan arbeta som stylister, inredare, makeup-artister, installatörer och hudterapeuter.

Ett exempel är Åhléns som, precis som Selfridges i London, erbjuder ett allt större utbud av skönhetsbehandlingar, som ansiktsmasker, nagelbehandlingar och hårvård.

– Sportklädmärket Lululemon bjuder in till yogaklasser i butikerna, där säljarna också är instruktörer.

Dataanalytiker. Snillen som kan se mönstret i molnet

Vem ska tolka all digital data – och förstå vad som praktiskt behöver göras som en följd av slutsatserna? När både köp och marknadsföring hamnar i molnet krävs fler som har kompetensen att se ändrade köpmönster, förstå vad kunderna vill ha och ställa rätt frågor. Gruppen avancerade analytiker och statistiker är givetvis ganska liten, men informationshantering, robotisering och växande e-handel kommer att fortsätta öka efterfrågan mycket kraftigt på it-yrken inom programmering, support och webbdesign.

– Inom näthandeln är frontend-/ backendutvecklare med erfarenhet inom olika e-handelssystem väldigt heta. Det är stor efterfrågan också på UX (User Experience designers) och på specialister inom sökordsoptimering och omnichannel, säger Tomas Tunström, e-handelsexpert på it-företaget Pingdom.

Inköpare. En skarp blick ger stjärnstatus

När konkurrensen blir tuffare i detaljhandeln blir det avgörande att erbjuda rätt produkter och inte bara hänga med i korta livscykler och snabba, nätgenererade designtrender, utan också klara stenhårt pressade marginaler. Inköparen får en allt större roll, är en av detaljhandelns nya stjärnor och kliver fram ur excelarkets skugga, till exempel i sportbranschen. Hur mycket kapital ska bindas i starkt trendkänsliga varor när det knappt blir varken sommar eller vinter?

Lager och transport. E-handeln kräver kraft

Förutsättningen för att e-handeln ska fortsätta vara en tillväxtraket är smidiga leveranser, ofta hem till kunderna. Behovet av medarbetare som transporterar varorna kommer bara att växa.

– E-handel kräver en högre arbetsinsats från handeln. Tidigare kom kunden och hämtade varorna i butiken, där medarbetarna stod och väntade med lågt resursutnyttjande och höga kostnader. Nu ska butiken leverera varorna till kunden och det kräver en större arbetsinsats för varje såld vara. Därför skapar den växande e-handeln också en ökande transportsektor, säger Pär Svärdson, entreprenören bakom nätsuccéerna Adlibris och Apotea. Han ser mycket stora, framtida behov av fler jobb inom transporter, lager och kundtjänst genererat av e-handeln.

– En extra uppsida är att många av dessa jobb passar bra att etablera utanför storstäderna, med enklare logistik, tillgängliga bostäder, lägre kostnader och med hög arbetslöshet på många orter. Transportjobben kommer att finnas i hela skalan med egna företagare, åkerier, taxifirmor och cykelbud. I lilla Morgongåva, med 1 400 invånare, sysselsätter i dag e-handeln med Adlibris och Apotea 600 personer. Hade någon annan kunnat skapa de jobben?

Loading...