Foto: Jamin Pirnia

Kedjan skippar platsannonser – värvar personal via chat

Plantagen behöver rekrytera 250 personer inför kommande högsäsong. Nu skippar kedjan klassiska platsannonser för att i stället värva via en chatbot.
Text: Daniel Norman
Annons:

– På det sättet anpassar vi vår ansökningsprocess till kandidaternas vardagsbeteende i mobilen, säger HR-chef Charlotte Wernros och HR business partner Maria Tengblad i en kommentar.

Kedjan kommer att samarbeta med chatbot-företaget Zmash.

De uppskattar att drygt 1 500 chatkonversationer kommer att genomföras i jakten på de dryga 250 medarbetare som Plantagen behöver anställa på 40 orter under högsäsong, mars till augusti.

– Vi vill att de som kommer i kontakt med oss i rekryteringar ska uppleva oss som mer moderna, fräscha och nytänkande. Ett sätt att göra det på är just genom denna teknik där kandidaterna får en omedelbar kontakt med oss via sin chatfunktion på sociala medier, fortsätter representanterna för för Plantagen.

Loading...