Gatusmart ledarskap ska lyfta cheferna: ”Ger mig nytt verktyg att se på kompetens”

Bakgrund och titlar är inte så viktigt när Fryshuset låter streetsmarta ledare coacha chefer från näringslivet. ”Up & Coming och min mentor Hiyoba har helt klart utmanat den värld jag kommer ifrån”, säger Carl Strufve, Nordenchef på fastighetsbolaget Grosvenor.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

På ena sidan: En social 32-åring från Bredäng i södra Stockholm som låtit idrotten visa vägen till ett passionerat entreprenörskap och flera egna bolag.

På den andra: En 44-årig ekonom med rötterna i Helsingborg – inflyttad stockholmare och Nordenchef för fastighetsjätten Grosvenor.

Hiyoba Tewelde och Carl Strufve hittade varandra genom Fryshusets mentorsprogram Up & Coming. Drivet och nyfikenheten förenar dem båda och sedan starten i november förra året har de setts med jämna mellanrum för att utbyta erfarenheter och perspektiv med varandra.
Ett slags omvänt mentorskap, med Hiyoba i förarsätet. Men bådas input är lika viktig.

– Fastighetsbranschen är väldigt konservativ och man gör mest som man brukar. Till exempel när det handlar om att rekrytera ny personal. Även om vi kanske vill tro att vi kan vara breda i vårt urval är det lätt att stirra sig blind på ”bra” cv:n. Det akademiska väger automatiskt tyngst. Hiyoba kommer från ett helt annat håll och har redan gett mig flera jättebra tips på hur man kan se på kompetens, säger Carl Strufve.

Grosvenor, ägare till bland annat Skärholmen centrum och Lidingö centrum, har sedan tidigare ett stort engagemang för platserna de verkar på och människorna som bor intill handelsplatserna. Social hållbarhet är en viktig del av affärsmodellen.

 – Vi arbetar med mångfaldsfrågor ur flera perspektiv; ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Inte minst genom vår satsning på ”Living Cities”. Lokalt är samarbetet med organisationen Mitt 127 ett bra exempel på hur vi jobbar med relationer, säger Carl Strufve.

När han själv fick möjlighet att vara med i den andra vändan av Up & Coming behövde han inte särskilt lång betänketid för att tacka ja. Nu är han en av de åtta vd-adepter som drillas under ett år.

– Min egen väg in i fastighetsbranschen har inte varit spikrak. Jag har varit kyrkvaktmästare, jobbat i hamnen i Helsingborg och testat det mesta inom restaurangyrket innan jag kom till Grosvenor. Kanske är det därför jag brinner så mycket för en sådan här sak, som ju handlar om att se värdet i olikheter, säger Carl Strufve.

    ”Många pratar om att de vill bli bättre på mångfald, men vet inte hur de ska bete sig.”

Hiyoba Tewelde nickar.

Han om någon vet att man inte måste ta de ”vanliga” vägarna för att nå dit man vill.

– Basketen var min grej under hela uppväxten. Skolan gick helt okej, men jag trivdes bäst inom idrotten. Något år efter gymnasiet sprang jag på en kompis som var säljare inne i stan. Han tyckte att jag skulle passa för ett liknande jobb, berättar Hiyoba.

I stället för ”jättebra” betyg har det sociala varit avgörande. Hiyoba pratar mycket om att tro på sin egen förmåga och att våga följa en vision. Att göra något bara för att har aldrig varit hans grej.
 – Vid ett tillfälle blev jag headhuntad som säljledare för ett bolag. Jag började men valde att sluta eftersom jag var helt inne på att driva eget. Även om det var tufft då vet jag i dag att det var ett helt rätt beslut, säger Hiyoba Tewelde.

För att ge vänskapen med Carl en skjuts började han med en guidad tur på hemmaplan, i Bredäng.

– Bredäng har format mig väldigt mycket. Jag visade baskethallen och centrum och så käkade vi Pappas special (kebab) på Bredängs grill, säger Hiyoba.

– Och så drack vi ju eritrianskt kaffe hos din mamma. Din stolta mamma, flikar Carl Strufve in.

– Jepp. Ja, min hjälte. Det är ju hon som har gett mig motivationen och drivet. Hon har verkligen lärt mig att det går att ta sig långt om man bara är beredd att jobba hårt, säger Hiyoba Tewelde.

Och vad har du berättat om dig själv, Carl?

– Jag har tagit Hiyoba genom händelser i mitt liv och pratat om personer som betytt något extra för mig. Hur många gånger har vi hunnit ses hittills? Fem-sex, va? Jag tycker att vi klickade direkt.

– Ja, och det fina är ju att vi har träffats även utanför projektet, med familjerna. Vi kommer nog att fortsätta att ses även efter det här året, säger Hiyoba Tewelde och ler.

Fatima Åsard, mångårig medarbetare på Fryshuset, är en av initiativtagarna till Up & Coming. Hon har träffat mängder av människor som har det hon kallar för en streetsmart kompetens. Personer som hon menar att näringslivet kan ha stor nytta av, utan att själva veta om det.

– Rekryteringsprocesserna ute på företagen är ofta väldigt snäva. Många pratar om att de vill bli bättre på mångfald, men vet inte hur de ska bete sig. De klagar över att de inte hittar rätt talanger, men det handlar om vilka glasögon du har på dig när du letar efter bra människor, säger Fatima Åsard.

Begreppet ”mångfald” tror hon snart kommer att vara överflödigt. Bristen på arbetskraft inom vissa områden gör, menar Fatima Åsard, att ren kompetens blir det viktiga.

Frågan är bara – vad är kompetens?

– Vi står inför en stor förändring där vi inte kommer att ha råd att diskutera vem som är vad. Andra eller tredje generationens invandrare, rullstolsbunden eller döv. Om tre år tror man att det kommer att saknas 60 000 kodare. Det behövs människor som är duktiga på kod, liksom, säger Fatima Åsard och fortsätter:

– Jag vill inte ha en läkare som har fått sitt jobb genom att enbart vara streetsmart. Det vill säga, det finns såklart branscher där det akademiska är väldigt viktigt. Men generellt tror jag att kompetensbegreppet kommer att förändras. Sättet vi lär oss saker på gör det redan, med hela internet som en skola.

Gensvaret på Up & Coming tycker hon har varit över förväntan.

Och i flera fall har de nya konstellationerna lett till rena affärssamarbeten.

– Både ledarna och mentorerna har varit jättenyfikna och villiga att lära sig nya saker. Alla har gått in med öppna ögon, säger Fatima Åsard.

Loading...