Fem tips från experten: Så blir du en attraktivare arbetsgivare

Vad är receptet på framgång när det gäller att rekrytera den allra bästa personalen? Thomas Andersson vet svaret. Han har ­nämligen forskat om just karriärvägar i handeln. Här ger han sina fem bästa tips på hur du blir en eftertraktad arbetsgivare.
Text: Fanny Hällegårdh
Annons:

– Om jag skulle försöka omsätta våra forskningsresultat kring vad anställda i detaljhandeln tycker är viktiga frågor kopplat till karriär landar vi i följande fem tips, säger Thomas Andersson, projektledare för forskning om
karriärvägar i handeln vid Högskolan i Skövde.

  1. Fast anställning.
    Möjligheten till att få en fast anställning är det i särklass viktigaste för handelsanställda, och i dag finns ett uttalat missnöje över bransch­ens brist på fasta jobb. Med en osäker ­anställning kan man inte heller ta för givet att medarbetaren alltid ska ligga på topp och ­vilja ge tillbaka och utveckla sig. Och så är det ju också en konkurrensfaktor när det ­gäller att bli en uppskattad arbetsgivare.
     
  2. Ömsesidig flexibilitet.
    Anställda i detaljhandeln har lyft fram att det är viktigt för dem med en arbetsgivare som kan vara flexibel och tillmötesgående. Det är viktigt att ha en balans mellan arbete, familj och fritid.Trots att det kan tyckas vara ren branschlogik från arbetsgivarens håll att kunna använda sina personalresurser flexibelt när det behövs är det farligt med den ensidiga flexibiliteten. Det är viktigt att hitta lösningar så att det finns en ömsesidighet mellan arbetsgivaren och medarbetaren.
     
  3. En organisation och ett arbete som stämmer överens med de anställdas personliga värderingar.
    En av de faktorer som är särskilt tydligt efterfrågat bland yngre anställda är en arbetsgivare som står för samma värderingar som en själv. Det kan handla om hållbarhet i bred bemärkelse, medvetenhet gällande miljön men även social hållbarhet och alla människors lika värde. Det är även viktigt att inte bara arbetsgivaren, utan hela organisationen och det dagliga arbetet genomsyras av värderingarna. Dessutom är det gynnsamt för företag att ta ställning och att se hållbarhet inte som en kostnad utan något som skapar värde för kunder såväl som för personalen.
     
  4. Möjlighet att hjälpa andra och ge ­service.
    Människor gillar i allmänhet att hjälpa andra, och handelsanställda är inget undantag. Den som jobbar i klädbutiken vill kunna hjälpa kunderna att klä sig och skapa ett lyft inte bara för deras garderober utan för deras självkänsla. Den som jobbar i matbutik hjälper gärna kunden att välja rätt varor i syfte att hjälpa dem att äta både gott och sunt. Service handlar inte om artighet, utan att hjälpa till på ett professionellt sätt. Det är viktigt att arbetsgivaren förstår värdet av det och att organisationen är uppbyggd på ett sådant sätt att den möjliggör för medarbetaren att kunna ge så bra service som möjligt.
     
  5. Möjlighet att växa i sitt arbete.
    Det är också viktigt att se till att den anställda i någon mån kan få ett ökat ansvar i sin befintliga roll. Karriär behöver inte handla om att klättra på karriärsstegen och bli chef – det är dessutom svårt inom handeln som generellt har platta organisationsstrukturer med en stor basverksamhet och relativt få chefsnivåer. Därför är det viktigt med en arbetsgivare som ser till att det finns en möjlighet att växa i sin befintliga roll.
Samma ämne:
Loading...