Expertens bästa tips för bättre konflikthantering: ”Släpper problemet för tidigt”

Anki Udd, ledarskapsutvecklare på Ledarna, utbildar chefer i konflikthantering. Här ger hon sina sex bästa tips för att lösa konflikter på jobbet.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

1. Håll koll

Det är svårt att ingripa i konflikter – men det måste göras. Konflikter som sopas under mattan försvinner inte, tvärtom så blir de ofta värre. Agera tidigt om du ser tecken på en konflikt. För att se varningssignalerna behöver du som chef vara uppmärksam och närvarande i verksamheten.

2. Uppmärksamma

Agera om en medarbetare börjar bete sig annorlunda, till exempel drar sig undan eller beter sig på ett oacceptabelt sätt mot någon. Tala med personen, berätta vad du har lagt märke till och be om dennes tankar om situationen. Fråga också om det är något du som chef kan bistå med. Då visar du att du bryr dig och kan i bästa fall kväva konflikten i dess linda.

3. Kalla till samtal

Agera som medlare, om konflikten ändå blossar upp. Bjud in parterna till ett möte och sätt upp regler för samtalet, till exempel att man ska låta den andre tala till punkt och att allt som sägs ska stanna i rummet. Tänk igenom hur du själv brukar agera i konflikter. Räkna med risken att det kan bli känslosamt.

4. Styr samtalet

Ställ undersökande frågor och försök ta reda på orsaken till konflikten. Tänk på att du inte kan lösa konflikten själv utan att parterna bidrar. Bolla frågor med parterna och gör dem delaktiga i lösningen. Var beredd på att det kan komma starka reaktioner mot dig som chef. Ta det inte personligt utan för samtalet tillbaka till konflikten. Ta en paus om det urartar så att ni kan samla er för att återuppta samtalet igen.

5. Följ upp

Det finns sällan någon quick fix utan räkna med att behöva hålla flera samtal. Utvärdera samtalet och fundera på om du behöver ett bollplank eller experthjälp. Vissa konflikter kan vara så djupgående och infekterade att det är svårt för dig att själv hantera dem.

6. Släpp inte taget

Det är jobbigt att medla i en konflikt och när allt tycks vara löst och alla är överens vill parterna gärna gå vidare. Men ett vanligt fel vid konflikthantering är att man släpper frågan för tidigt. Det är viktigt att hålla uppföljande samtal med parterna och kontrollera att lösningen man kom överens om även fungerar i praktiken.

Loading...