Så gör du när det stormar i sociala medier: ”Det gäller att agera snabbt”

Sociala medier är ett effektivt sätt att kommunicera och nå ut. Men de kan också vara slagkraftiga redskap för att dra ett varumärke i sank. Här är bästa sätten att skydda företaget mot rykten och drev.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Pontus Staunstrup är digital strateg som hjälper företag med content marketing, sociala medier, native advertising och annat inom digital marknadsföring och kommunikation.

För några veckor sedan stormade det rejält kring företaget Pocketshop. Ett rykte om att författaren Katerina Janouchs böcker – av politiska skäl – skulle sluta säljas på bokhandeln Pocketshop spreds på sociala medier; ett inlägg som delades och kommenterades flitigt. Hashtagen #BojKottaPocketShop skapades och hundratals personer fyrade av en bred arsenal enstjärniga betyg mot bokhandelns Facebook-sida.

Händelsen är på intet sätt unik. Tidigare har vi sett exempel på liknande drev, som exempelvis när Åhléns lät en mörkhyad pojke fronta en Lucia-kampanj, liksom när samma varuhus i Stockholm drog i gång en realisation bara två dagar efter terrordådet på Drottninggatan.

– Det är svårt att skydda sig mot drev men genom att vara väl förberedd och tydlig med sin kommunikation kan man komma långt, säger Pontus Staunstrup, digital strateg med lång erfarenhet av drev och krishantering i sociala medier.

– Det är även viktigt att ha tänkt igenom tänkbara konsekvenser av kampanjer och beslut, och att fundera på hur omvärlden kommer att reagera, säger Hans Uhrus, rådgivare inom medierelationer och kriskommunikation.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...