Nu gäller GDPR – det här måste du ha koll på

Elin Ryrfeldt är koncernansvarig för dataskyddsstöd inom Axfood sedan augusti och kommer närmast från Ericsson, där hon arbetat med IT-säkerhet och systemutveckling. Hon har bland mycket annat läst internationell ekonomi och har en magisterexamen i internationella affärer från Handelshögskolan i Stockholm, och har ett passionerat intresse för allt som rör dataskydd, kundservice och transparens.
I Sverige har vi kommit långt i vår digitalisering av nästan alla samhällsfunktioner. Vi har personnummer för allting och för den som har ett ont uppsåt är det lätt att följa de digitala fotspår som vi som konsumenter lämnar efter oss.
– Vi lever ju en stor del av våra liv i våra smarta telefoner och personlig information har blivit en handelsvara där vi ser risker, så som bedrägerier och id-kapningar. Det är en av anledningarna till att den nya, skärpta datasäkerhetslagen verkligen behövs, säger Elin Ryrfeldt, koncernansvarig för dataskyddsstöd inom Axfood, och väl insatt i allt som har med GDPR att göra.
Hon förklarar att det handlar om att få till en harmonisering inom hela EU, där det fram tills nu funnits lika många tolkningar av datasäkerhetsdirektiven som det funnits medlemsländer.
Den nya lagen berör alla företag och organisationer som på något vis samlar in, processar eller lagrar sökbara personuppgifter, vare sig det handlar om digitala eller analoga processer.
– GDPR påverkar inte vad vi gör i branschen, däremot hur vi gör saker, säger Elin Ryrfeldt.