Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Logistik

Unika greppen som lyfter handeln under corona: ”Vi ser stora förändringar”

Publicerad: 18 januari 2021, 14:24

Handeln runt om i världen har behövt anpassa sig efter nya förhållanden till följd av pandemin. Tack vare nya lösningar kan kunder nu besöka sina favoritshoppinggator i en virtuell värld eller shoppa online tillsammans med sina vänner. Här är fem handelsinnovationer från omvärlden.


Ämnen i artikeln:

LeveranserDigitaliseringDetaljhandelnCorona

Dorte Wimmer, retail- och konsumentdirektör, Retail Institute Scandinavia.

Retail Institute Scandinavia bevakar handelstrender, både i Skandinavien och omvärlden. Nyligen publicerade de en artikel med sju retailtrender som har uppkommit under pandemin – ökad användning av data, ökad kontaktlös betalning, förstärkt verklighet, geografiskt baserad marknadsföring, visuell sökning och smarta butiker.

– Vi ser stora förändringar i konsumentbeteende, säger Dorte Wimmer, retail- och konsumentdirektör på Retail Institute Scandinavia.

Den fysiska och digitala världen smälts samman mer med trender som förstärkt verklighet, social shopping, visuell sökning och smarta butiker.

Genom att exempelvis använda appar i de fysiska butikerna kan kunderna få reda på mer information om ett plagg. Förstärkt verklighet kan användas för att till exempel prova hur möbler skulle passa in i ditt hem med hjälp av telefonen.

– Förstärkt verklighet finns redan inom mode där du kan ta en bild av dig själv för att testa kläder virtuellt.

Nya konsumentbeteenden till följd av pandemin har resulterat i ett flertal innovationer från handelns sida.

Här är fem nya grepp från handeln runt om i världen som både hjälper kunderna att handla mer säkert under pandemin och skapar kreativa shoppingupplevelser:

Handla virtuellt med Streetify

Med hjälp av Streetify kan kunder besöka shoppinggator och gallerior runt om i världen i en virtuell verklighet.

– Vi har omarbetat världens shoppinggator och gallerior till vackra virtuella gator, så att konsumenterna kan handla lokalt, eller nästan var som helst, utan att lämna hemmet. Vi har skapat en virtuell butik för varje webbplats i världen och skapar också ett personligt köpcentrum med användarens webbhistorik, säger Martin Banbury, grundare av Streetify.

Projektet är globalt, men än så länge finns webbsidan endast tillgänglig på engelska. Samtidigt som användaren tar en shoppingrunda på de virtuella gatorna, letar Streetify fram erbjudanden och kampanjer åt kunden.

Verktyget är kostnadsfritt för konsumenterna och företagen kan sätta upp erbjudanden och kampanjer i de virtuella fönstren.

– Streetifys roll är att hjälpa konsumenter och företag genom covid. Vi har också skapat virtuella gator för varje shoppinggata och köpcentrum, för att hjälp butiker att överleva lockdown, säger Martin Banbury.

Dorte Wimmer på Retail Institute Scandinavia tror att vi kommer att se mer liknande innovationer framöver.

– I framtiden kommer vi inte att prata om fysiskt, digitalt och online, för allt kommer att smälta samman när kunder går mellan kanalerna hela tiden, säger hon.

Social shopping online med Squadded

Squadded är en lösning för social shopping online. Tjänsten finns tillgänglig över hela världen. Hittills har de anslutna handlare i Europa, Asien och snart även USA.

– Squadded låter användare ansluta till sina vänner och shoppa online tillsammans, där de kan chatta genom e-handeln och tillsammans skapa olika outfits eller diskutera produkter. Plattformen låter användare lägga till objekt i en önskelista, be vänner om råd och be om rekommendationer inom e-handelsgruppen av kunder, säger Elysa Kahn, medgrundare av Squadded.

Appen lanserades i en testversion i maj 2020 och på grund av den ökade digitaliseringen under pandemin fick de snabbt uppmärksamhet av handlare. När handlare ansluter till Squadded transformeras e-handeln till en interaktiv och social plattform där kunderna kan handla tillsammans med sina vänner eller med andra på webbsidan.

– Utbrottet av covid-19 har drabbat sociala band runt om i världen hårt. Vi saknar de små sakerna som att gå till köpcentret, handla, äta, titta på en film och umgås med vänner. Eftersom att pandemin har förändrat hur människor deltar i aktiviteter som shopping och motion, ville vi hitta ett nytt innovativt sätt att göra onlineshopping mer socialt.

Dorte Wimmer säger att mycket händer just nu, både när det gäller shopping på sociala medier och andra sorters social shopping. Och att vi kommer att se mer social shopping både online och i butiker.

– Vi kommer även se nätverk där det inte är företagen utan snarare konsumenterna som rekommenderar produkter. Vi har sett det här online, men jag tror att den här typen av social försäljning är något vi även kommer att se i butiker.

Plattformar för att stödja lokal handel

I Tyskland lanserades plattformen lokaler.kaufen, vilket kan översättas till köp lokalt.

Många butiker saknade egen e-handel när nedstängningen i Tyskland slog till. Genom webbtjänsten lokaler.kaufen kan handlarna registrera sig och sälja via den gemensamma plattformen. Kunderna kan då boka in ett telefon- eller videosamtal med sin lokala butik.

Butikerna säljer framförallt till sina stamgäster som vanligtvis besöker butikerna på grund av deras specifika expertis eller urval av varor, uppger lokaler.kaufen.

Plattformen är ett ideelt projekt och är gratis för butikerna att använda.

Även i Danmark finns plattformar som fokuserar på lokala handlare.

– I Danmark har vi en plattform som heter Miinto. Det är ungefär som Zalando, men de väljer produkter från lokala butiker. På så sätt kan du hjälpa din lokala butik genom att handla på plattformen. Jag tror att vi kommer att se mer av det här eftersom att det finns en stor efterfrågan för lokala produkter, säger Dorte Wimmer.

Självkörande robotleveranser

Under pandemin har flera företag runt om i världen snabbat på sina tester av robotleveranser. Meituan Dianping började testa kontaktlösa leveranser i Kina i början av pandemin. Enligt Techasia började företaget använda robotar för att leverera livsmedelsbeställningar till kunder i Shunyi-disktriktet i peking.

Även om det är ett intressant område, speciellt med tanke på att den sista delen av leveranskedjan är kostsam för företagen, tror Dorte Wimmer att det kommer att dröja innan vi ser robotleveranser i Skandinavien.

– Alla kämpar med last mile, som är den riktigt dyra delen av e-handeln. Det är mycket som pågår på området, även leveranser med drönare som Amazon testar. I Nederländerna testas förarlösa bilar för leveranser. Det pågår mycket för att spara pengar på den sista milen, så jag tror att vi kommer att se mer av det. Men tekniskt är vi inte där än.

Chatbot hjälper kunder handla när det är lugnt

Lidl på Irland startade tillsammans med Whatsapp en chatbot som hjälper kunderna att hitta lugna tider att handla. Chatboten använder kundbeteende över de senaste veckorna för att hjälpa kunderna med information om när det är ett bra tillfälle att handla.

– Meddelandetjänsten gör det möjligt för kunder att skriva ner önskad shoppingtid och de får sen ett svar som meddelar om just den dagen och tiden är upptagen, genomsnittlig eller lugn, uppger Aoife Clarke, pressansvarig på Lidl Irland.

Läs mer: Corona-innovationerna som förändrar handeln: ”Tydligt att det är här för att stanna”

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News