Logistik
Trots ökat fokus på hållbarhet – returerna ökade under förra året
Publicerad: 18 februari 2020, 14:12
Foto: Shutterstock
Returerna från svenska konsumenter ökar både inom e-handel och inom fysisk butik, visar betalleverantören Adyens statistik.
Ämnen i artikeln:
ReturerLäs mer: Expertens bästa råd: Så kan du minska de dyra returerna
Returerna ökar, trots samhällsdiskussionen om hållbarhet, konstaterar betalleverantören Adyen.
Högsta andelen returer från svenska konsumenter sker inom e-handel och de ökade under 2019, enligt företagets siffror. Vissa månader är returgraden upp på över 12 procent och ingen månad går returerna under åtta procent.
Returerna brukar följa ett tydligt mönster, med högst returgrad kring årsskiftet till följd av julhandeln.
Månaden innan, november, brukar returgraden gå nedåt, men under 2019 såg inte Adyen någon sådan nedgång.
– Anledningen var att handelsvolymen inte ökade lika kraftigt under handelshögtiderna som tidigare år. Det var en mycket jämnare konsumtion i Sverige under fjolåret, något många handlare måste anpassa sig efter om det är en ny trend, säger Tobias Lindh, Norden- och Baltikumchef på Adyen.
Den uteblivna nedgången i november menar Adyen också är förklaringen till att helåret 2019 slutade på en ökande returandel.
Även returerna i fysisk butik ökade 2019 enligt Adyen och svenskarna ligger där över det europeiska snittet.
– Våra förändrade returvanor är ett bevis på att fler svenska handlare lyckats etablera sin omnikanal. Många konsumenter handlar idag sina varor online och lämnar sedan tillbaka de oönskade köpen i fysiska butiker, säger Tobias Lindh och menar att statistiken uppmanar handelsaktörer att jobba än mer med att koppla ihop säljkanaler och lager och på så vis undvika onödiga returer.
Marie Hillblom