Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Logistik

Tobias Jonasson: ”Tillgången på rätt lagermedarbetare är en ödesfråga inom detaljhandelns logistik”

E-handelns snabba tillväxt har starkt bidragit till en förändrad syn på lagrets funktion. Det skriver Markets logistikkrönikör Tobias Jonasson. Leveransförfarande innebär att lagerverksamheten blottas direkt mot slutkunden, konstaterar han. Där blir tillgången på rätt lagermedarbetare är en ödesfråga.

Publicerad: 9 december 2021, 12:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tobias Jonasson är logistikkrönikör på Market.se samt vd och koncernchef på Insitepart


Ämnen i artikeln:

LeveranserE-handel

I en tidigare krönika har jag konstaterat att synen på lagrets funktion har förändrats och att det numera börjar få den uppmärksamhet det förtjänar. 

Allt fler ser också bortom kostnader och kapitalbindning för att även värdera lagerverksamhetens inverkan på kundernas köpupplevelse. 

En tom butikshylla eller bristfällig e-handelsleverans påverkar kundens upplevda service, vilket i en förlängning också har en negativ intäktspåverkan. Omvänt gäller att bra service kan leda till fler och större köp, det vill säga ökad försäljning. 

LÄS OCKSÅ: Här är Axfoods jättesatsning på logistik: ”Nu är vi riggade för tillväxt” 

Starkt bidragande till den förändrade synen på lagret är e-handelns snabba tillväxt. 

E-handeln innebär ett leveransförfarande där lagerverksamheten blottas direkt mot slutkunden. Eventuella fel och brister i leveransen kan inte lindras eller sminkas över av ett efterföljande butiksled. 

Vidare kräver e-handelsorder mer handpåläggning per utlevererad vara jämfört med motsvarande hantering för butikspåfyllnader. Hantering av hela kartonger och pallar ersätts av plock och pack av individuella konsumentförpackningar. Den direkta påverkan på köpupplevelsen och en mer resurskrävande hantering har alltså bidragit till företagens ökade intresse för lagerverksamheten i den nya handeln.

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Sveriges 200 största e-handlare 2021 – ladda ner hela listan här 

Att företag och verksamheter måste ha tillgång till rätt arbetskraft är inget nytt. Kompetenta och engagerade medarbetare är i alla sammanhang själva grundbulten i att nå goda resultat. Lagerverksamheten är inget undantag. 

E-handeln innebär ett leveransförfarande där lagerverksamheten blottas direkt mot slutkunden. Eventuella fel och brister i leveransen kan inte lindras eller sminkas över av ett efterföljande butiksled.

Att e-handeln på kort tid har förändrat behovet av arbetskraft är dock tydligt. En mycket stark e-handelstillväxt i kombination med en mer personalintensiv hantering har kraftigt ökat behovet antal lagermedarbetare. Ett behov som dessutom kan ha extrema variationer över dygnet, veckan, månaden och året. 

Utmaningen förstärks ytterligare av en allt högre geografisk koncentration och klusterfiering av detaljhandelns nya lageretableringar. Med liknande personalbehov blir konsekvensen stundom en mycket tuff lokal konkurrens om samma personal.

LÄS OCKSÅ: Stora lönelistan 2021: Så mycket tjänar detaljhandelns vd:ar 

Ökad automatisering dämpar förvisso personalbehovet något, men ställer samtidigt krav på nya typer av mer kvalificerade specialistkompetenser. Att driva och underhålla en modern lagerverksamhet fodrar numera även insatser inom avancerad produktionsteknik och IT. Med andra ord tillkommer ytterligare en dimension och komplexitet i att försörja verksamheten med rätt personal.

Personalförsörjningen till detaljhandelns lager är redan problematisk. Att e-handelns andel av den totala handeln fortfarande är förhållandevis liten, gör det inte särskilt djärvt att påstå att tillgången på rätt lagermedarbetare är en ödesfråga inom detaljhandelns logistik. 

Vinnare blir de aktörer vars personalförsörjningsstrategi i tuff konkurrens dels kan möta extrema variationer i efterfrågan, dels attraherar rätt specialistkompetenser. En stenhård, men inte omöjlig nöt att knäcka.  

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tobias Jonasson

redaktionen@market.se

Ämnen i artikeln:

LeveranserE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev